Az LCS és a mobil kliensek

A Live Communication Server (LCS) azt ígéri, hogy olcsóbb lehet a vállalaton belüli, vagy távoli felhasználókkal a komunikáció. Tegnap azt próbáltam ki, hogy vajon az LCS kliense, az Office communicator segítségével lehet-e legalább hang kapcsolatot felépíteni két gép között, ha a kliens egy Windows Server 2003 Terminal RDP munkamenetben fut. A tesztre azért volt szükség, mert egy egész telephelyet terminál ablakba szorítunk, ott pedig igen sok kereskedő van, akiknek szükségük lenne olcsó kommunikációra, például LCS szolgáltatásokra.

Az eredmény sajnos negatív. Sőt! A neten találtam egy beszélgetést, ahol egy MS illetékes úgy nyilatkozott, miszerint a következő (longhorn) verzió TS szolgáltatása sem fogja támogatni a "távoli mikrofon"-t. 

A helyzet azért lehet nem katasztrofális. A skype már működő modelljét követve a Microsoft is megjelenteti az Office kommunikátort okostelefonokra, Microsoft Office Communicator for Windows Mobiles (MOC) lesz a neve, ha majd elkészül. Ha belegondolok, eléggé szédítő a megoldás. Íme a hozzávalók:

  • Wifi-képes Windows Mobile 5 okostelefon
  • MOC for Windows Mobile kliens (gondolom ingyen) 
  • Wifi hálózat
  • LCS 2005 Server + LCS kliens licence
  • Egyéb alapok (PKI, SQL, AD stb. stb.)

Vizionált eredmény:

  1. Beérkezem az irodába, a mobilom automatikusan rácsatlakozik a Wifi hálózatra, a MOC kliens pedig bejelentkezik az LCS-be. Bárki szeretne hívni, akár PC-ről, akár egy másik mobil kliensről, láthatja, hogy elérhető vagyok-e, esetleg épp tárgyalok, vagy nem is vagyok a hálózatban. Hívhatnak és "ingyen" tehetik, mert a vállalati hálózatot használja a rendszer.
  2. Távoli okostelefonok pl. VPN vaqy LCS Access Proxy segítségével a vállalati hálózatba bejelentkezve a fenti eredményt érhetik el. Költség: a mobil eszköz internetforgalma. (A beruházást most nem taglalva)

Azt jósolom, hogy ez a jelenleg még kissé futurisztikus – több high end jellegű technológiát magában foglaló – konfiguráció borzasztó gyorsan fog terjedni, ami lenyomja mind az okostelefonok, mind a mobil internet árakat – ezzel együtt persze mind a szolgáltatóknak, mind a gyártóknak óriási üzletet jelenthet. (Nem kell túl okosnak lenni ehhez, a Skype is erre indult.) Az mondom továbbá, hogy:

  1. A DECT meghal
  2. Kritikus lesz az együtműködési képesség a jelenlét alapú rendszere, mint az LCS és a VOIP telefonközpotok között
  3. A hálózat és annak minősége elsőrendű fontosságúvá válik
  4. A Wifi magasabb energiaigénye miatt nő a nyomás a hosszabb élettartamú akkumulátor fejlesztésére

Miért gondolom, hogy mindenki "csináld magad" mobilhálózatot akar majd? Mert ezzel teljesül a fogyasztó egyik örök álma: "a távirányító pedig az én kezemben van!"

Nem hiszitek? Három éve hol volt a Skype?

6 Responses to Az LCS és a mobil kliensek

  1. Zoltan says:

    Mindez szép és jó, de hol költséghatékony ez abban a világban ahol el tudod érni a telefonszolgáltatónál (mind vezetékes mind mobil), hogy a cégen belüli telefonhívásaid ingyenesek (nekem mind a kettőt sikerült elérnem, már csak a kettő közé kéne egy gateway és megvagyunk).

  2. Tamas says:

    A külföldi telephelyek esetén is sikerült ilyen kedvezményt kiharcolni? Nekünk most egy telephelyünk és két további "helyszínünk" van, ahol az olcsóság igény lenne. De el tudok képzelni más példát is. Tegyük fel, hogy sok, hozzád szorosan kötődő beszállítód van. Ők jogilag külön személy, tehát őket hívni nem ingyenes. Viszont szerződéssel ráveheted a kapcsolattartás ilyen formájára. Ugyanilyen szitáció lehet vevők esetén is. (Ipari szereplőkre gondolj)Vagy képzelj el szervezeteket, civileket, ahol nem lehet az általad említett kedvezményeket kiharcolni, de az állam támogat informatikai beruházásokat.Jól jöhet egyébként az államnak is, például a minisztériumok és a kapcsolódó szervezetek között. Vagy képzeld el a kórházszövetséget. Persze az egészségügy lepukkant, meg 486-osokat is futtatnak, de azért szerintem az valós igény lehet, hogy egyik kórház orvosa konzultálhasson egy másik kórház orvosával (Arról nem is beszélve, hogy a magánklinikákon már nincs pénzhiány!)Ez csupán néhány példa volt, ötletszerűen, kidolgozatlanul, azért kíváncsi vagyok mit szólsz hozzá

  3. Zoltan says:

    Ezekben teljesen igazad van, csak arra akartam rámutatni, hogy nem minden esetben költséghatékony megvenni és üzemeltetni egy nem éppen olcsó kereskedelmi terméket olyan esetben amikor pl. a telekom szolgáltatónál igen jó díjjakat lehet elérni.

  4. Andras says:

    Biztosak vagytok benne, hogy az communicator mobil verziója a hangot is támogatja? Valahol azt hallottam, hogy a smartphone verzió lényegében csak a chat és presence funkciókat támogatja…

  5. Andras says:

    Oké, akkor lehet :)
     
    Én is azon a véleményen vagyok, hogy egyre több vállalat ismeri fel, hogy jobb nekik, ha enterprise szinten oldják meg a chatelgetést és nem hagyják a dolgozókat msn-elni és icq-zni… már most egészen jól használható kereskedelmi megoldásokat lehet ebben a témában találni. Igaz szerintem az egész cucc akkor lesz majd nagyon jól használható, ha rendesen meg van oldva a több eszközről való elérés kezelése profilokkal, automatikus locationváltás kezeléssel (pláne, ha bejön ide a smartphone-pda-notebook kombó)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: