VISZ ülés

A vezető informatikusok szövetségének (VISZ) legutóbbi rendezvényét a BMF (volt Kandó) újdonatúj épületében tartották, mint kiderült egyáltalán nem véletlenül: így remek közönsége lehetett az új SAP kompetenciaközpont átadási ceremóniájának, melyre a megfelelő méltóságok is megjelentek, úgy mint oktatási miniszter, rektor, főigazgató és SAP vezér. Az irónikus felhang ellenére a rendezvény tetszett. Kiviláglott, hogy  van olyan felsőoktatási intézmény, amely nem ül ölbe tett kézzel, hanem intenzíven keresi a kapcsolatot az iparral, meg persze keresi a pénz, hogy a hallgatóinak aztán naprakész tudást adhasson át. Hát igen: az ottani CISCO labor nem csak nagyon szép, de műszakilag is értékes. 1500 végpontos, szinte tetszőleges hálózati architektúrát le tudnak modellezni, LAN, WAN QoS, VoIP, ami szem-szájnak ingere. És van még Microsoft, meg Symantec, meg Intel, meg HP, meg Nokia meg mit tudom én még milyen laboruk ezen cégek támogatásával. Elmondásuk szerint naprakész technológiával felszerelve. El is hiszem. Végre egy fősuli, ahol nem panaszkodás volt a téma, hanem az, hogy "tessék nekünk megmondani, hogyan legyünk még jobbak"
És a VISZ tagok megmondták. Persze volt azon némi vita, hogy üzleti szemléletet oktasson-e a főiskola (szerintem ilyet nem tud). Meg hogy a Business Analyst a hiányzó informatikai tudás (ez meg egy műszaki főiskola). Nekem két kérdésem volt: vajon a storage technológiára miért nincs kompetencia-központjuk (válasz: tervezik), azon túl, hogyan történik a hallgatók gyakorlatoztatása.
Ez utóbbi telitalálat volt: kevés a diplomamunka téma, kevés a tényleges valós feladat, a gyakornoki lehetőséggel sem tudnak sokan élni. De ha lenne felajánlás, akkor összetülkölik a hallgatókat, és akit érdekel a dolog az májd jelentkezik az ajánlkozó cégnél. A beszélgetés során kétféle megoldás körvonalazódott. Az első a hagyományos diplomamunka-írós-külső konzulenses forma, 10 hónap, a delikvens kész munkát és emellett kész diplomát tesz le az asztalra. Mindenkinek csupa haszon.  A hallgató valódi feladathoz, felelősséghez, munkalehetőséghez és igazi témához jut. Ha egy fillért sem kap, akkor is elmondhatja, hogy van gyakorlata, igazi feladatot oldott meg. A főiskola magasabb színvonalú hallgatót bocsát ki, a vállalat meg ingyen-munkaerőhöz jut. Nyer-nyer-nyer felállás.
A második eset a főiskolai oktatóknak újdonságként hatott, de nyitottak voltak rá. Egy félévi tantárgy keretében 4-5-6 hallgató egy teamet alkotva ránk támad, mi pedig előhúzunk nekik egy, lehetőleg összetett projektet, amelynek egy részét, vagy az egészét megoldják, szépen dokumentálva. Az a jó projekt, amelyben lenne tervezés, felhasználókkal való egyeztetés, műszaki és üzleti vonatkozás, stb. stb. tehát minél életszagúbb. A dolog fél év alatt lezajlik, a fent felsorolt előnyökkel.
(Habár magam is üdvözöltem ezt a verziót, azért itt több rizikót is látok. A magyar oktatás nem team-építő, az egyetemi teamjeink kifulladtak abbam hogy megírtam amit tudtam. Ha a delikvensek nem eléggé elhivatottak, (JoeP szavaival: értettek) akkor kevesebb eszköz van a  felhomályosításra, de akár a pozitív motiválásra is. Az irány, vagyis az együttműködés fejlesztése mindenképp támogatandó.)
Még két – általam említésre érdemesnek tartott – témáról volt szó. A VISZ tagok azonnal észrevették, hogy az oktatási tematika, és persze főleg a kompetenciaközpontok jelenléte erőteljesen affelé viszi a BMF-et, hogy a "szállító" oldalnak képezze a hallgatókat. Ezt szóvá is tették, és olyan elvárásokat fogalmaztak meg, mint az ITIL, a COBIT és egyéb, az üzemeltetéshez kötődő módszertanok oktatása. Nos, igen, szerintem is a "szállító" oldalnak képez a főiskola, de egészen más ok, vagy okok miatt. Íme
  1. Onnan jön a pénz, tehát onnan fogalmazódhatnak elvárások
  2. A szállítók ezekből a mérnökökből fognak majd élni, nem csoda, ha alakítani akarják az oktatást. Nagyon jól teszik
  3. Azért is a szállítókhoz kerülnek ezek a hallgatók, mert ők meg is fizetik őket.
  4. A szállítók – lévén hogy az IT eladásából élnek – adnak rá, hogy értsenek az IT-hez. A vevő cégek többnyire nem az IT-ből élnek, csak többnyire használják azt, és az IT általában nem túl magas presztízzsel bír. Ebből azonnal adódik a munkahely vonzási képessége
  5. Végül: tessék támogatni a főiskolás (akárhogy, nem csak pénzzel) máris bele lehet folyni az oktatás irányvonalába.
A másik téma a végzett hallgatókról szólt. Hogy fésületlenek, kommunikáció-képtelenek, elemi udvariassági szabályokat sem követnek stb. stb. A felvetésre azt találtam mondani, hogy igen, meglehet ez így van, de nem épp a "szocializációt" hiányoljuk? Biztosítsunk neki gyakorlati helyet, adjunk neki feladatot, fel fog nőni hozzá és kikupálódik.
Ma (vagyis az órára nézve tegnap) beszámoltam minderről s főnökömnek. Új feladatunk van: írjunk össze értelmes, kerek, izgalmas, kiadható feladatokat. Aztán megkeressük a főiskolát. Egy jó reagálás a csökkenő emberi erőforrásokra.
 
Úttörőként a kisdobosokat, egyetemistaként a gőlyákat patronáltam – úgy tűnik hajlamom van az ilyesmire. Vagy kötelességtudat?

One Response to VISZ ülés

  1. Horvath Gyorgy says:

    Nálunk is van pl Nokia labor, különböző projektek programozási területen, csak azt hiányolom, hogy nincs megfelelően publikálva. Aki közel van a tűzhöz az tud róla, de a nagytöbbség nem. Pedig szerintem nagyon jó ösztőnző hatása lehetne.
    Amióta beindulta a műszaki informatikus képzés is, azóta figyeltem fel a CISCO laborra, ahol "IP alapú hálózatok tervezése és üzemeltetés" néven lényegében CCNA oktatása folyik. És a CISCO -val kötött megállapodás szerint CCNP is lesz…
    Szóval én is úgy látom, hogy kezd az oktatásunk az iparhoz közeledni (most mikor lassan végzek), de eddig nagyon nem így volt. :(

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: