TS átállás – II.

Jött a hétfő, én pedig még mindig biztos voltam abban, hogy a dolgok jól mennek. Reggel nagyon korán keltem, fél hétkor már az új vékony-klienseket pakoltam az autóba, hogy legkésőbb nyolcra a kereskedőknél lehessek. Ott is voltam. És lassan beindult a katasztrófa.

Először is a felhasználók elfelejtették, hogy be kell lépniük a terminál szerverbe. (Csoportházirendet kellett volna készíteni, amely kényszeríti őket erre – persze utólag könnyű okosnak lenni). Szép lassan betereltem őket az új rendszerbe, de a problémák csak szaporodtak. A képernyőfrissítés gyalázatos volt, a hálózati forgalom a WAN vonalon a 100%-ot súrolta, továbbá a nyomtatás – hiába voltak meg a nyomtatók – egyszerűen nem működött. Azt hiszem ez a hétfő megtanította velem, hogy mi a különbség a nyomtató tulajdonságlapjain a „Printing Preferences” és a „Printing Defaults” között. Az előbbi a te személyes beállításaid az adott nyomtatóval kapcsolatban, az utóbbi a nyomtató alapbeállítása, amelyet a felhasználó megkap, amikor a nyomtatóhoz csatalakozik. Sajnos én az előző héten a Preferences-t babráltam, nem pedig a Defaults-ot, és ez azt jelentette, hogy most mindenki „letter” papírméretre szeretett volna (tudtán kívül) nyomtatni. A dolgon viszont csak úgy lehetett segíteni, hogy (miután minderre egy kollégámmal együtt rájöttem) minden felhasználónál minden nyomtatót, de legalább azt, amelyik az ő alapértelmezett nyomtatója, azt újracsatlakoztatom. Huszonháromszor. Az alapértelmezett nyomtatókkal egyébként is gond volt. Mivel ez a felhasználói kézikönyvben is szereplő anyag (hogy állítsuk be másik alapértelmezett nyomtatót), azt tételeztem, hogy ezt egyszerűen tudják a felhasználók. Hát nem tudták. Csak nyomogatták a „nyomtatás” gombot. Mindenki egy alagsori Xerox M20i-re küldte a nyomtatnivalót, még ezer szerencse, hogy ez az eszköz éppen hétfőre bedöglött. Többszáz papírlap „menekült meg” ilyen módon.

 

Miután a nyomtatási problémák egy részén, de csak egy részén, túljutottam, elkezdtem keresni az okát, hogy miért ilyen nagy a WAN vonal terheltsége. Nem sokáig jutottam, mert Szlovéniából kerestek. Három gondjuk is volt, és meglehetősen dühösek voltak: nagyon lassan tudtak csak bejelentkezni, nem voltak meg az ikonjaik és magyar volt a billentyűzetük. Hopp. (Később után néztem, nincs lehetőség a nemzetközi és a billentyű-beállítások központi GPO alapú átállítására. Őrület, ugye?) Maradt a kézi módszer: elmagyaráztam ezt az ottani okos-felhasználónak, adja tovább a tudását. A lassú belépéssel nem foglalkoztam. 40 másodpercet mindenki kibír. Az ikonos tényleg nincsenek az asztalon, na bumm. De nem látnak a szemüktől? Ott a gyorsindítás! Hát nem: a gyorsindítás ugyan ott volt, csak épp összecsukva, a felhasználók pedig még sohasem láttak ilyet (Érdekes, ugye?)

Újra a WAN vonal került a szemem elé, amikorra befutottak az első telephelyi panaszok: Nincsenek ikonok, üres a képernyő, nem maradnak meg a hálózati meghajtók, amelyeket felvesznek, és nem működik a (DOS-os) bérrendszernél a LPT port-átirányítás. Mi van itt? Nem teszteltek a tesztelők egy héten át? Krisztiánt ráuszítottam a témára. És tényleg: bármilyen furcsa, a hálózati mappák újracsatlakoztatását elfelejtettük a Flex INI bejegyzései közé felvenni.

Vissza a WAN vonalhoz. Biztosan a nyomtatás az oka a terhelésnek. Döbbenten tapasztaltam, hogy a mi felhasználóink mindent, de MINDENT, kinyomtatnak. E-maileket, faxokat, a saját dokumentumaikat, amit a főnöküktől kaptak stb. stb. „Jó, ha megvan”. Egy Outlook levél, ha egy oldal, akkor a spooler kb. 13 Kbyte anyagot nyom át. De egy fax már 5-6 Mbyte is lehet, a képek nagyobbak, ugye. Beszéltem a szolgáltatónkkal és közösen az alábbi szabályt fogalmaztuk meg: nyomtatónként legfeljebb 64Kbit sávszélességet biztosítunk, vagyis max 256 Kbitet vihet el a nyomtatás. A beállítás sikerült, de a WAN továbbra is csúcson maradt.

Mi lehet ez a forgalom? Packetyzer-t ide!

Ez az átkozott Packetyzer nem képes „Capture Filter”-t használni (azt állítja, hogy tud, csak bugos szegény), a display filter meg túl lassú. El kellett sajátítanom a Network monitor „Pattern Match” jellegű szűrését. Tudjátok, hogyan kell kiszűrni minden olyan csomagot, amely a 10.4-es címtartományba igyekszik? Hát így. Egy perc mintavételezés: máris megvan a főbűnös. Egy PC. Lekapcsoltattam. Jöhet a nyomtatási problémák orvoslása. Pár perc múlva újabb ellenőrzés: WAN 100%-on. Újabb Network Monitor. Újabb PC! Hoppá! A felhasználók home mappája Fehérvárra költözött. Mivel a home mappát átirányítottuk a My Documents folder-be, majd azt visszaszinkronizáltuk a PC-re, most minden PC veszettül szinkronizálni kezdett Fehérvárról!! Szinkronizálás lekapcs! Végigrohanás 20 gépen. Őrület!! (Hadd égessem magam: természetesen VAN olyan policy, amely kikapcsolja az Offline file-ok használatát a PC-ken.)

No, ezek után a hálózati forgalom visszaesett 25%-ra, de időközben már délután három óra lett, a felhasználók nem jelentéktelen része elment, nem mondom, hogy éppen elégedetten. Én kb. fél hatra értem haza: legalább öt órát telefonáltam, és hulla fáradt voltam. Egy dolog volt biztos: holnap újra kezdődik az egész.

Folytatom…

Leave a Reply

