TS átállás – III.

Másnap (kedden) reggel már az ébredés is nehéz volt, de aztán összeszedtem magam, beálltam a cég elé, telepakoltam a kulcsos autót vékonykliensekkel, és már tűztem is a MALKER-be. Belevetettem magam a problémákba. A felhasználók panasza végeláthatatlannak tűnt: a menük és párbeszédpanelek nyelve angol maradt (pedig azt még én teszteltem), a nyomtatási beállítások egy része nem mentődik – és így reggel nem is töltődött be. Nincs nyelvi eszköztár a jobb sarokban, mellesleg óra sem. A vállalatirányítási rendszerünk néhány kényelmi szolgáltatása, például az előgépelés továbbra sem megy. Alig ültem le az első géphez, máris láttam, hogy a WAN vonal újra 100%-on ketyeg. Még egy PC? Network Monitor! Igen, még egy – tegnap elfelejtettem kikapcsolni az offile file cache-t. Megvan a tanulság: a lehető leggyorsabban le kell cserélni az összes gépet vékonykliensre, különben a vonal bármikor újra 100%-ra szökhet.

Elővettem az első HP ThinClient 5525-ös gépet. Ezt egy 2.4.x-es Linux Kernellel szállították, kívülről rendkívül tetszetős, és portokkal igen jól felszerelt gépről van szó. Rendes körülmények között (ahogy annak idején a Thintune gépeknél is tettük) előbb megismertük volna a menedzsment felületet, kiismertük volna a gépet és csak azután adtuk volna oda a felhasználónak. Most azonban vészhelyzet van, megelőzési célokból minden tapasztalatról lemondtunk, csak hogy időt nyerjünk. Így nekiálltam a felhasználó előtt konfigurálni egy olyan gépet, amelyet életemben először láttam. Hmm. Még a teljesképernyős módot sem sikerült elérnem. Ráadásul az rdesktop szoftver, amely az RDP kapcsolatot hivatott létrehozni egy, azaz egy darab olyan tulajdonsággal rendelkezett, amely a tuningolhatóság kategóriájába tartozott, nevezetesen engedélyezhettem, vagy tilthattam a Bitmap caching-et. Gyors telefonálás a szállítónak. Fé óra múlva, mire visszahívtak, már én is tudtam a megoldást. Gyorsan tanulok, de ez ebben az esetben kevés volt a felhasználóknak.

A nyomtatási problémák nem akartam szűnni, úgyhogy ezt a feladatot Horváth István kollégámra. Délutánra meg is lett az eredmény, a Google segítségével idelátógatók számára itt az egymondatos megoldás: Ha Xerox M55-ös nyomtató felhasználó-specifikus nyomtatóbeállításait el szeretnénk tárolni a Flex Profile Kit segítségével, akkor egy INI fájba (célszerűen abba, amely az egyéb nyomtatóbeállításokat is tárolja) fel kell venni az alábbi bejegyzéseket:

 

[IncludeIndividualFiles]

# A Xerox M55 nyomtató beállításai

<UserProfile>xb55xdy.dyc

<UserProfile>XrxWm.ini

 

Azon érdemes elmélázni – persze csak akkor, ha már van rá időnk – hogy vajon miért nem jó a Xerox-nak a HKCU registry ág.

Igor, Szlovéniából újra panaszkodott, miszerint az ő beállításaik nem mentődnek, és 10 percig tart a belépésük, de én nem hittem neki: leteszteltem, és ugyanazok a beállítások jutnak náluk is érvényre, mint minálunk. Ha pedig itt 10 perc lenne a belépés, akkor én már lámpavason lógnék.

Megkezdtem hát a vékonykliensek kiszórását. Úgy gondoltam, hogy ez csak jó lehet. A vékonykliens csökkenti a felesleges forgalomtípusokat, az indítása gyors, a dupla bejelentkezés egyszeressé válik, halk, szép stb. stb. Amikor a lecserélendő gépekkel face-to-monitor találkoztam, úgy hittem, hogy egyenesen én vagyok a megváltó. Ezeket a masinákat ugyanis még 1999 és 2000 környékén vettük, java részük Celeron 400 és 430 MHz-es gép 256 MB RAM-al. Gondolom nem kell ragoznom a sebességet. És hogy teljesen őszinte legyek: találtam olyan gépet, amelyben elfelejtettünk memóriát bővíteni az XP migráció előtt. 128 MB-al egy Celeron 400-as tudjátok hogyan működik: hát úgy, hogy a felhasználó betelefonált amikor elindult, hogy indítsák el a gépét, hogy mire beér (40 perc) addigra legalább legyen egy Ctrl-Alt-Del képernyője. Bejelentkezés újabb 6-8 perc, a használat pedig kínszenvedés, a merevlemez állandóan jár, a proci pedig standard 40%-on megy, ha nem csinálunk semmit, akkor is. Mindez nem vet túl jó fényt rám, elismerem, de mentségemre legyen mondva ez a felhasználó soha nem jeleztem, hogy nem tud dolgozni, mert olyan a gépe. A szabályok nálunk pedig olyanok, hogy a költséggazdák határozzák meg, hogy szeretnének-e új PC-ket venni (a mostani migrációra is így került sor).  Szóval egy villámgyors vékonykliens itt tényleg megváltás.

Pár szót érdemelnek még a billentyűzetek is. Legalább négy-öt olyan példánnyal találkoztam, amelyen gyakorlatilag a betűk legalább harmada nem volt látható egyáltalán, a szorgos ujjúak simára koptatták a gombokat. Szorgos ujjak, gondoltam én, de aztán öcsém felvilágosított, hogy ezek inkább hidratálókrémes-ujjak, ahol a krém egy idő után lemarta a billentyűkről a feliratokat. Horrorisztikus, nem?

A nap folyamán annyi gépet cseréltem le, ahányat csak tudtam, ez 7-et jelentett, a többi idő továbbra is tűzoltással telt. Mivel a 100%-os vonalterheltség megszűnt, ezért a felhasználók most először tapasztalhatták, hogy lehet jó is a képernyőfrissítés, és ha minden beállításukat mentette volna a rendszer, akkor még ujjongtak is volna, hogy végre „rendes” rendszerük van. Azt gondoltam, hogy minden gondunk ellenére kezdünk túljutni a problémákon. Sajnos az látszott előttem, hogy Mick előadására nem tudok eljutni, a szerdát is a MALKER-ben kell töltenem, de úgy gondoltam hogy ez már az utolsó húzós nap lesz.

Ha lehet, még fáradtabban érkeztem haza épp fürdetésre. Szegény kislányom, naponta legfeljebb másfél órát látott már napok óta. Lefekvés után még kitaláltam, hogy nem jó a nyomtatók sávszélesség-szabályozása. Miért egy nyomtató kapjon 64K sávszélességet, miért ne kapjon négy gép 256K-t? Ha az egyiken nem nyomtatnak, akkor a többi gyorsabb lehet. No, ez már a szerdai nap története.

Folytatom…

Leave a Reply

