TS átállás – IV.

Szerda reggel (március 29.-én, mICK Lurdy házi előadásának napján) úgy éreztem, hogy túlvagyunk a legnehezebb szakaszon. Reggel nem indultam azonnal, hanem váltottam pár szót a főnökömmel, elmondtam neki, hogy milyennek ítélem a helyzetet, illetve milyen tennivalók vannak még előttünk. Megkértem, hogy a redundáns útvonalak lehetőségéről tájékoztassa a MALKER vezetőit (ADSL Backup). Nekik kell ugyanis látni, hogy miféle kockázatai vannak az egyetlen vonalnak, mibe kerül a redundancia és ez alapján nekik kell eldönteni, hogy az ilyen kockázatot vállalják-e. A beszélgetés során egyúttal jeleztem, hogy múlt hét szerdája óta 10-12 órában dolgozom, ezért a pénteken és hétfőn „lecsúsznék” egy keveset a túlórákból. Meg is kaptam az engedélyt.

Úton felfelé felhívtam a szolgáltatónkat és kértem, hogy a tegnap megálmodottak alapján módosítsa a nyomtatásra vonatkozó sávszélesség szabályokat. Ígéretet kaptam rá. Alig két perccel később az első – hiperaktív – MALKER-es felhasználó csöngetett, hogy nagyon furcsa tapasztalata van: a vékonykliens teljesen kimerevedett és se egérmozgatásra, se billentyűzetleütésre nem reagás, sőt a mellete ülő kollégájánál ugyanez történt. Uppsz. Router-konfig! Már hívtam is a szolgáltatónál a kapcsolatomat, aki elmondta, hogy igen, egy másodpercre ő is tapasztalt kiesést, de most már minden rendben. Hát, ha ott minden rendben, akkor a vékonykliensek RDP implementációja ramaty, mert nem képes felépíteni újra a kapcsolatot. Két perc múlva megérkeztem, és bizony az egész ház egyszeriben megértette, hogy mit is jelent a vékonykliens technológia. Ha nincs hálózat, akkor nincs munka sem! Nem volt lincshangulat, ááá…

Hogy lehetünk még ennél is nagyobb slamasztikában, az rögtön kiderült: egyetlen egy kapcsolatunk sem működik a távoli telephelyekkel, amelyet az adott szolgáltató vonalaival oldunk meg. Újabb ideges telefonálások, majd várakozás. Egy teljes órán át. Aztán megjött a vonal. (És legalább kiderült, hogy a Session Directory jól működik, a felhasználók visszakapták a munkameneteiket.) A lázadozás azonban nem akart csitulni. Azok a felhasználók, akik előző nap vékonyklienst kaptak, egytől-egyig panaszkodtak, hogy a képernyőfrissítés nagyon akadozik, lassú. Megnéztem: tényleg az volt. Mitől lehet? Volt néhány ötletem: lehet, hogy az kiszolgálók hálózatba kötésével van gond. Jelenleg ugyanis minden terminál kiszolgálónk egy hubon helyezkedik el. Erre azért van szükség, mert unicast üzemmódban dolgoznak, ilyenkor minden node-nak ugyanaz a MAC címe, ezt pedig egy switch nem tűrné. A MALKER felhasználói alaposan átrajzolták (átrajzolhatták) a hálózati forgalom karakterisztikáját. Eddig a felhasználók főleg az ERP rendszerünket érték el, legfeljebb „maguknak írtak” e-mailt (lásd a korábbi bejegyzést). Most azonban huszonvalahány ember úgy használja a kiszolgálókat, mintha azok PC-k lennének. Levelez, a home mappáját kezeli, nyomtat, internetezik stb. stb. Meglehet, hogy a switch (amelyen a kiszolgálók ülnek) és a hub (ahol a TS szerverek dolgoznak) közötti kapcsolat már szűkös kapacitású.

Aztán az is lehet, hogy a WAN vonalainkat használó „belső telefonvonalak” okozzák a lassulást. A telephelyek között a digitális (de nem VoIP-ready) telefonközpontok Qsig alapú társközponti kapcsolatokat tartanak fenn, amely lokációnként 4 „beszédcsatornát” jelent. A CISCO routerek között persze IP forgalom zajlik megfelelően priorizálva.

Végül az is lehet, hogy a vékonyklienseket egyszerűen gyenge szoftver van. Rögtön utánanéztem és tényleg: mi egy 2005 júliusi image-et használunk, miközben van 2005 októberi is, amely már rdesktok 1.4.1-et tartalmaz „jobb teljesítménnyel”, USR redirection-el. Ez egy elhagyhatatlen frissítés! Az USB redirection kőkemény igénye a felhasználóknak. Púp a hátamon: most tanuljam ki a távoli patchelését ezeknek a gépeknek! Jobban jártunk volna, ha maradunk a Thintune-oknál, ott az ilyesmi pikk-pakk működik, akár telephelyeket is átszelve. Itt az Altiris Deployment Server monstrumát kell majd telepíteni (és megtanulni), és ki tudja, hogy mekkora az image mérete.

Mindegy, nincs más hátra mint előre, folytattam vékonykliensek kipakolását. A helyzet azonban ettől nem javult, sőt. Az átállás óta csütörtök volt az első nap, hogy nem Budapesten dolgoztam, IT vezetői megbeszélésünk volt Inotán, és sajnos maradtak a performancia problémák. Jó volna tisztán látni, hogy mitől lehet lassú képernyőfrissítés. Abban maradtunk, hogy felviszünk pénteken egy Thintune gépet, hátha az gyorsabb. Én viszont úgy éreztem hogy tényleg hulla fáradt vagyok, ezért csütörtökön felpakoltam a családot és elmentünk anyósékhoz Tatára. A hét „lezárásaként” felugrottam Pestre az InetPub aktuális találkozójára, ami csak egy csonka összejövetel volt, mivel az MVP-ket éppen Angliában ette a fene. Útközben még hívott a korábban már említett hiperaktív felhasználóm, miszerint „nem kap meg levelet egy partnerétől, de egyébként meg a levelek jöttek ma”. Javasoltam neki, hogy küldjön egyet magának egy webes e-mail accountról és jelezzen vissza, hogy mi az eredmény. Ha gond van, akkor megoldom. Nem kaptam újabb telefont.

Ez az InetPub egyébként nagyon jó volt. Végre volt alkalmam hosszan beszélgetni JoeP-el, Varánusszal, Jancsibácsival. (Írok is majd róla, ha vége lesz ennek a végeláthatatlan TS sztorinak.) Éjfél után értem haza, és azt gondoltam, hogy ha nem is oldottam meg mindent, de azért alapvetően a dolgok működnek, a többi ráér a jövő héten.

Pétek reggel fél nyolcig nem is kerestek… (és naná hogy folytatom)

2 Responses to TS átállás – IV.

  1. Petrenyi Jozsef says:

    Már csak reggel merem olvasni ezt a történetet. Félek, hogy este rosszat álmodnék…😉

  2. Tamas says:

    Te félsz, én meg tényleg ezzel álmodom.

Leave a Reply

