Terminál szerver – Outlook 2003 csiki-csuki

A minap izgalmas szituáció elé kerültem. A MALKER felhasználói igazi Windows-os felhasználók. Nyomtatni kell? Megnyomták a nyomtatás gombot! Menteni kell? Megnyomták a mentés gombot! Ismerjük mindannyian a helyhatározó nélküli parancsadogatást. Nos, egy hasonló parancs az Outlook archiválás szolgáltatása. Ez a roppant primitív megoldás nagy becsben áll a felhasználóknál, mivel szigorú mailbox méretkorlátozást alkalmazunk. Igaz, hogy az archiválás nem egy gomb, feljön egy párbeszédpanel, ahol meg lehet adni, hogy hova, milyen PST-be archiváljon. Ha viszont nem adunk meg ilyet, vagy egy alapértelmezett profillal dolgozunk, akkor az Outlook úgy gondolja, hogy a C:Document and settings%Username%Local SettingsMicrosoft OfficeOutlook elérési útvonal lesz a nyerő. Még egy terminál szerveren is! Userkém learchiválta a három hónapnál régebbi leveleit a fenti útvonalra, aztán délután nem átallott kilépni. A Flex Profile pedig tette a dolgát, és a be nem állított dolgokat az örök vadászmezőkre archiválta.

Adatvesztés pusztán azért nem következett be, mert már másnap kellett volna egy „archivált” levél és ezt jelezte is a felhasználó. Nem kellett nagy okosság kitalálni, hogy mi történt (a fejemre is csaptam rögtön), de szerencsére nem volt még késő és a mentésből vissza tudtunk hozni mindent a recovery storage group-ba. (Ilyet mellesleg először csináltam, és nagyön örültem, hogy csont nélkül sikerült) Mielőtt azonban visszaadtam volna a leveleket elhatároztam, hogy a problémát csírájában irtom ki, megelőző jelleggel.

Először találtam egy olyan házirend beállítást, amely azt szabályozza, hogy milyen alapértelmezett helyet ajánljon fel az Outlook, amikor PST állományt szeretne létrehozni valaki. Kipróbáltam, de az ötletet elvetettem: magától senki nem állít be PST-t, mi meg tudjuk hova hozzuk létre. Az automatizmusok esetén viszont – és ide tartozik az archiválás is – a dolog nem működik. Egyetlen megoldás maradt: az archiválás funkció letiltása. Tudtam, hogy van ilyen GPO beállítás is, de rá kellett jönnöm, hogy beégetve legfeljebb kéttucat funkciót definiáltak. Kénytelen voltam a „Custum” ágat választani. A házirend lakonikusan arra kért, hogy adjam meg a letiltandó funkció „Command bar ID”-ját. És azt honnan vegyem? Ne is ábrándozzon bárki, hogy ilyen táblázatot talál a Microsoft oldalán vagy a Google segítségével. Viszont rövid idő múlva ráleltem egy „Outlook Spy” nevű okosságra. Ez a telepítés után beépül az Outlookba és a segítségével ügyes Outlookra épülő alkalmazásokat lehet fejleszteni. Nekem már az is elég volt, hogy az Outook Spy Explorerének van külön Command bar ID füle és tetszőleges menüelem ID-ja azonnal megtudható a segítségével. Esetemben a hiányzó szám az 1886 volt. Beírtam a GPO-ba, érvényesítettem, így az archiválásnak lőttek, kiszürkült, ahogy azt elvártam.

Most már bátran visszaadtam a felhasználó elveszett leveleit – ilyen csapdába nem kerülök többet. Azért abban nem bízom, hogy ez lett volna az egyetlen csiki-csuki helyzet a terminál szervereknél.

Leave a Reply

