A webnapló új szerkesztője

Mielőtt webnaplót írtam volna, az volt a leginkább elképzelhetetlen számomra, hogy milyen felületen készül el a szöveg, hogyan lesz szép a tördelés stb. Amikor rátaláltam a spaces-re, talán az volt az egyik érv mellette, hogy megértettem, hogyan működik, miközben a legkisebb erőfeszítést sem kellett tennem. Aztán persze rájöttem, hogy webes tartalmat szerkeszteni még nem annyira egyszerű. Most viszont azt hiszem jelentős mérföldkőhöz érkezett a webnapló-szerkesztő felület, legalábbis az, amit én használok. Ebből az aprópóból kiindulva elmesélem milyen volt a szerkesztés múltja és jelene, no meg, hogy milyen lesz a jövő.

A múlt

Kezdetben, teljesen naívan, megbíztam spaces saját belső szerkesztőfelületében, egészen addig, amíg bele nem buktam néhány cikkpublikálásba. A jelenség abból állt, hogy megnyomtam a publish gombot, aztán azt láttam, hogy nem történt meg a publikálás, viszont az irományom ködbe veszett. Eleinte azzal próbáltam segíteni magamon, hogy elmentettem az anyagot vázlatként, de aztán már ez a funkció us megtréfált néhányszor. Meg is fogadtam, hogy nem fogok többé az editor webpartban szerkesztgetni.

Nos, átváltottam Notepad-re, de nem sokáig. A notepad a világ egyik legegyszerűbb szoftvere, így aztán kissé bajos volt hyperlinkeket beszúrni a szövegbe. Végül maradt a luxusmegoldás: Microsoft Word

A jelen

Immár 9-10 hónapja a Wordöt használom. Megírom a cikket, elhelyezem a linkeket, aztán sz egész anyagot bemásolom a szerkesztőbe. Elmentem vázlatként, majd elkezdem felvinni a képeket. Ezután a képek linkjeit, ha a szöveg úgy kívánja, elhelyezem egy két kifejezésen. A dolog viszonylag egyszerű, csupán annyi a hátulütője, hogy a képek nem a szövegben helyezkednek el, hanem után apró kis bélyegekként. A linkek beszúrogatása azért is jó, mert ha valaki rákattint, akkor a "teljes" nagyságú képet láthatja, nem kell utólag nézegetnie. Azért íram a teljes szót idézőjelek közé, mert mindenki tudja a Microsoft – alapvetően helyesen – nem a valódi képet teszi fel, hanem röptében készít egy webre optimalizáltat. Ez helytakarékos, és a webes fényképalbumoknál tökéletes is, de képernyőábráknál már nem működik olyan klasszul, néha kifejezetten élvezhetetlen képek keletkeznek az ábrákből. Visszatérve a körbefolyatásra, ez régi fájdalmam, és eddig nem találtam semmilyen megoldást. Eddig.

A jövő  

Akárcsak a Flex Profile Kit felfedezésekor, most is Kurbli van a dolgok mögött. Egy közös levelezési listán Gál Tamással váltott néhány sort és épkézláb webnapló szerkesztőt kerestek. Tamás talált egyet, én pedig lecsaptam rá és rögtön beleszerettem. Úgy hívják, hogy Windows Live Write. Még béta állapotba leledzik, de már nagyonis használható.

 Az program a www.liveside.net  -ről tölthető le. Egy MSI csomagot kapunk, amely pár kattintás után fel települt is a gép. A telepítés során meg kell adnunk, hogy milyen weblogunk van, de a Windows Live Spaces webnaplókat kölönleges figyelmet szentel, mert még a dialógusablakban is feltűnteni, külön a többiektől. Ezután meg kell adnunk a webnaplónk elérési útvonalát, illetve a Windows Live ID-nket. Végezetül a WLW bekér egy címkét, hogy neve legyen a blogunknak, és már kész is a telepítés/konfigurálás. (Nem tetszett viszont, hogy a proxy beállításokat nem a böngészőtől veszi, így aztán kézzel be kell varrnom a nevemet jelszavamat, továbbá a proxy-beállításokat is. Emiatt majd másképp kell használnom bentről, illetve otthonról.)

 A szerkesztőfelület nagyon bartságos és egyszerű. A Fájl menüből indíthatunk új bejegyzést, vagy megnyithatunk egy publikált vagy vázlatba lementettet. Innen (és az eszköztárról gomb segítségével is) publikálhatunk akár vázlatba, akár azonnali megjelenítésre. A szerkesztésben a szokásos undo-redo-cut-copy-past-clear-selectall-Findtext műveletek találhatók, ez nagyjából elegendő. Ami viszont nagyon hasznos dolog az a View menü. A normál szerkesztőfelület mellett láthatjuk a készülő anyagunkat web Layout és Web Preview módban is, vagyi pontosan úgy, ahogy majd a megjelenés után az olvasók láthatják. A layout módban szerkeszthetjük is az anyagot, a preview módban persze nem. Szuper. Emellett természetesen megmaradt a HTML nézet, aki szeretne, kézzel tovább csiszolhatja a munkáját.

És végre-végre, megoldódott a nagy szívfájdalmam! Lehet beszúrni képet fájlből és webhelyről! A beszúrt kép kérnyőméretét pixelre megadhatjuk, így pontosan akkor lesz, amekkorát jónak gondolunk. Vannak előre beállított méretek is, de nem kell ragaszkodni hozzá. A képekhez tartozik háromféle elrendezés is, közöttük az áhított "balról körbefolyatás". Végezetül a képekhez linket rendelhetünk.

És hopp! A nem az spaces-t használjuk a diagramok és ábrák tárolásására, hanem a sokkal szofisztikáltabb Flickr-re hagyatkozunk, akkor máris előállt a kívánt megoldás: a teljesméretű képet a flickr-re mentjük, a linkjét meg a kicsinyített, de a szövegbe beledobott képhez rendeljük. Nem kell többé a szavakhoz rendelni a linket, a kép ott lesz, ahol kell. Nem lesz többé olvashatatlan feltöltött kép, sem a bejegyzéek után bebiggyesztett bélyegalbum.

Szóval itt a webnaplószerkesztő szép új világa.

5 Responses to A webnapló új szerkesztője

  1. Petrenyi Jozsef says:

    Eh… írtam egy baromi hosszú kommentet, de ez a nyomorult úgy csinált, mintha beléptetett volna, aztán mégsem, végül az újrabelépésnél meg lenyelte az egészet. :(
     
    A lényeg az volt, hogy örülök, hogy örülsz, de egy kicsit azért meglepődtem. Eddig a spaces-ben nem tudtad editálni a bejegyzés kódját? Az én összes eddigi helyeimen meg tudtam csinálni, hogy például egy div float tag beszúrásával körbefolyja a képeket a szöveg. (A bejegyzésvesztés már más téma, azért én is dühöngtem anno a bloggernél.)
     
    JoeP (Mert ha jól látom, ez a csodálatos Live akármi noname-nek ismert fel – és nem is engedi módosítani.)

  2. Tamas says:

    Dehogynem, ott a <HTML> gomb aztán azt csinálok, amit akarom. Nem: az csinálok, amit tudok. Én meg NAGYON nem tudom a HTML-t, és nem vettem a fáradtságot kézzel összevarázsolni a körbefolyatást. Valahogy úgy voltam ezzel, hogy ez a funkció kattingatásos szinten elvárható. Eddig vártam rá. Most megjött.

  3. Ferenc says:

    Valóban az, amit írtak: Windows Live_Releases_a_Killer_WYSIWYG_Blog_Editor.
     
    Akkor hasznos, ha egyből uninstallálod a Windows Live Toolbar-t és az Onfolio-t. Ezekben egyetlen többlet van az IE7Beta3-hoz képest, a Blog This Page! a browseren. A többi meg nem hiányzik.
    Egyenlőre a totális alkalmazásával vacakolok, ti. meg kéne oldani, hogy a feed reader-emből (Omea Reader) az egyes bejegyzésekből tudjak kommentárral, vagy cross-posting-gal blogbejegyzést csinálni, meg tudjak email-ből is blogbejegyzést készíteni. Az előbbi valamiért nem megy egyetlen WLW dll-lel sem, úgyhogy e hibát passzoltam a két sw készítőjének. A mail-en történő blogbejegyzést is meg lehet csinálni másképpen – a blog server konfigurációjával – , de ezt nem tudom elérni az üzemeltetőnél. Más: a Word2007 ugyan alkalmas eszköznek tűnik, de ismerve a html készítését, megint rengeteg fölösleges dolog lesz benne, ugyanúgy, mint az Outlook html mail-ben. Minden esetre az elmúlt 3 napom intenzív próbálgatással telt el és a WLW-vel meg vagyok elégedve.

  4. Gábor says:

    Én arra leszek kiváncsi, hogy mikor oldják meg végre, hogy nem-IE böngészőből is lehessen legalább kommentelni. Mert Mozillából vagy Firefoxból egy rémálom. Tudom, hogy MS meg IE, de akkor is. Nem lehet a kommentelőktől elvárni az IE használatot. Arról mondjuk fogalmam sincs, hogy Machintoson mi a helyzet, de a Céget ismerve, ott se lehetnek rózsák a párkányon.
    Sajnos van akit a munkája nem-Windows redszerekhez köt, de attól még baromira szeretne pl. Lepenye Tominak kommentelni egyet.
     
    Amúgy a skin megújulás tetszik, grat. a régi-új blogodhoz :-) .

  5. Tamas says:

    Köszönöm. Hát az IE – Nem IE dologban nem tudok mit mondani. Nálunk csak IE van, de gondolom panaszkodnak nekik eleget, majd egyszer megcsinálják. Amit én is tapasztalok, az az, hogy lassú, sajnos. minegy, most már itt maradok, mert el ez a webnapló viszonylag bejáratott, nem kell attól tartanom, hogy hirtelen bezár, nem kell nekem gondoskodnom a mentésről – szóval csak használom és nem adminisztrálom. A lassúságra annyi gyógyír van, hogy lehet, és érdmesebb is RSS-t használni.

Leave a Reply

