Péntek 13

Ha másért nem is, emiatt biztosan megjegyzem majd az utolsó napot a MAL-nál. Ezt a mait. Hosszú volt. Reggel mindjárt leszámoltam, aztán már csak a feladatátadás maradt. Tulajdonképpen az egész hét erről szólt, leszámítva (beleértve?) az INOTAL leválást. Ez utóbbi adta a legtöbb munkát:

  • Exchange szerver telepítés ExBPA szerinti beállítás.
  • ISA 2006 telepítés, ISA 2004 szabályok áthozása.
  • Gyökértartomány beli DC szerver telepítése.
  • Management szerver telepítése.
  • MS SQL 2005 Express a management szerverre.
  • WSUS migráció egyik gépről a másikra.
  • TS licensing szerver telepítése.
  • Virtual Server 2005 R2 SP1 telepítés, virtuális gépek telepítése rá.
  • RIS telepítés és konfigurálás
  • Leválás tervezése (FSMO seizing, Exchange kitakarítás az AD-ból, mailbox migráció stb. stb.)

Krisztián eközben még telepített egy MS SQL 2000 standard-et is, hogy azon az INOTAL "ERP" rendszere futhasson. Az idézőjelet nem győzöm hangsúlyozni, de ez most mindegy: feladat, hát feladat. Átadtam az összes licence papírt, továbbá az elektronikus licencek kezeléséhez való weboldalak jogosultságát. Átirányítottam az Administrator-nak szánt leveleket Krisztiánnak. Elkészítettem az október havi felhasználói statisztikát és a végberendezések megoszlása Excel táblának a frissítését.

Elköszöntem mindenkitől – másfél hónap híján 8 év munkától is.

Azt már megírtam, hogy mi mindent csináltam itt ezen idő alatt. Most összegyűjtöm a gondolataimat, hogy mire vagyok büszke. A leginkább talán a homogén infrastruktúrára. 50 milliárdos árbevételű 100% -ban magyar cégnél, hét telephelynél és majd hatszáz felhasználónál elérni azt, hogy lényegében mindenhol vagy Windows XP SP2 vagy pedig vékonykliens üzemel, ez szerintem eredmény.  Nagy munka volt, az ábrán is látható, hogy évekig tartott az NT4-es világ megszűntetése. Talán csak akkor lenne még szebb a kép, ha több lenne a vékonykliensünk. Azért lehetne sokkal több, mert nagyon kevés alkalmazást használunk. 1 ERP, 1 BI, Bérrendszer, Office, IE, Jogtár,. Ezek a közös alkalmazások. Ezen felül van még 38 db egyenként néhány felhasználót érintő lokális alkalmazás (Jogtár, Abev, mérleg és egyéb mérőszoftverek, laborszoftverek, AutoCAD stb.!) Nagyon tiszta kép.

Nagyon fontosnak érzem, hogy sikerült (a bérrendszer kivételével) valamennyi vállalati hatókörű alkalmazásunknál érvényesíteni az "egyetlen jelszó" elvet. Akár ERP, akár levelezés, böngészés, akár BI – mind-mind a Windows erős-jelszavára és a Windows hitelesítésére támaszkodik. Nem mondom, hogy nincs password reset helpdesk hívás, de a lehetőségekhez képest minimális. A biztonság vonalon egyébként sok mindent elértünk. A felhasználó FELHASZNÁLÓ, sőt a rendszergazdák is FELHASZNÁLÓK, az admin fiókjukat adminisztrálásra kell, hogy használják. A Domain Adminok mindennemű Internet elérése letiltva. (Egyébként "csak úgy" böngészni sem lehet, legalább egy Domain User jog szükségeltetik.)  A WSUS javítások feltelepülését a felhasználó nem akadályozhatja, és pontosan tudjuk, hogy milyen gépen mi van fent, vagy mi nincs fent. Az antivírus házirend is központi.

Nagyon büszke vagyok a standardizálásra. Ez sokmindent jelent. több vállalatot is felvásárolt a MAL (Aluker, Bakonyi Bauxitbánya, Silkem) és minden esetben teljes mértékben érvényesültek a szabványaink, legyen az a felhasználók jelszóhasználata, a gépek telepítése, az antivírus rendszer típusa stb. A közös ERP rendszerről nem is beszélek. (az nem az én érdemem, hanem a kollégáimé) Én a standardizálás témakörébe sorolom az egységes szerkezetű felhasználói kézikönyvet is, de erről már korábban írtam.

Végezetül büszke vagyok az alkalmazott technológiákra: Symmetra PX, IBM FC Storage, Cisco switchek, VmWare ESX, MS Cluster, MS Exchange , MS SQL, ISA, MS Office 203, J.D.Edwards, SenseNet PortalEngine, GFI Faxmaker, Symantec Antivirus, Tivoli Storage Manager – a maguk területén mind-mind kiválóság. Megvehettük, megismerhettük őket, és bátran mondom, hogy jól értünk hozzájuk. Persze mondhatjátok, hogy miért vagyok büszke olyasmire, ami nem rajtam múlott, hiszen megvette a cég, aztán kész. Ha máshol lenne rá pénz, akkor ott is lehetne ilyesmivel büszkélkedni. Nem! Azért vagyok ezekre a dolgokra büszke, mert részt vettem a kiválasztásukban, gyakran én döntöttem el, hogy mit használunk majd, aztán nem hajítottuk őket a kukába, hanem tényleg használtuk őket. Nyugodtan merem állítani, hogy a MAL nem költött többet IT-ra, mind bármely átlagos magyar cég, de amit elköltött, az tényleg hasznosult – és erre azért már lehet büszkének lenni.

Hopp! Valamit elfelejtettem. Írtam egy búcsúlevelet, és kaptam néhány válasz is. Többek között ilyeneket:

"Sajnálom, hogy így alakult. Én is köszönöm neked a segítségedet, a tanítást. Kívánok Neked sok sikert, sok szerencsét és jó egészséget."

"Nagyon jó volt Veled dolgozni, sokat tanulhattam Tőled. A rengeteg segítséget, amit számítógépes problémáim megoldásában nyújtottál, külön szeretném megköszönni."

"Én személy szerint nagyon sajnálom, hogy nem dolgozunk többet együtt. Köszi szépen a segítségedet
és a türelmes hozzám állásodat. Sajnos az én korosztályom még nem szívta már szinte gyerekkorában magába a számítástechnikai ismereteket így nagyobb szükség volt a türelmes magyarázatra és ezt Tőled mindig megkaptam. Kívánok Neked minden jót, találd meg Te is a számításodat jövendő munkahelyeden."

Ezekre meg azért vagyok büszke, mert olyan emberek (is) írták, akik néha a hátuk középre sem kívánták a számítógépet, és bizony nem akárhogy szentségeltek a sikertelenségükön. És persze emlegettek engem rendesen – biztos sokáig fogok élni🙂

No, fényeztem magam egy kicsit az utolsó napon. Nézzétek el nekem. A munkát nem fejeztem be, hiszen ez egy be nem fejezhető munka. Abbahagytam. Most, hogy nincs dolgom, könnyűnek érzem magam. Súlytalan vagyok – a feladatok terhe nem nyomja a vállamat. Nagyon érdekes érzés, jó lenne sokáig emlékezni rá. Benne maradni: Isten ments!

Hétfőn besétálok majd a Microsoftba és azt mondom a portásoknak: Sziasztok, xy vagyok, mától itt dolgozom. De fura lesz.

Update: Takoca megjegyzése teljesen jogos, ebből az ábrából nem nagyon látni, hogy miért alakultak úgy az arányok, ahogy. Eredetileg úgy szándékoztam megírni ezt a bejegyzést, hogy még néhány képet berakok, de aztán csak egy maradt. Akkor tessék, most pótolom. Az első kép a gépek számának alakulása. Látható, hogy a feltételezéssel éppen ellentétes esemény történt: az NT4-es gépeknek nem a száma, hanem az aránya ugrott meg, mégpedig azért, mert legalább száz géppel csökkent a kliensek száma, mivel levált rólunk a KÖBAL nevű cég. A leválás már régóta tudott volt, ezért ők – nem bevárva minket – előbb megkezdték az NT4-es gépeik frissítését, de nem XP-re, hanem Windows 2000-re. Ezért van az arányokat mutató diagramon hirtelen egy összeszűkülése a Windows 2000 munkaállomásoknak. Látható, hogy négy év alatt a gépek száma hullámzó volt ugyan, de nagyjából 510-520 volt az átlag. Eleinte még szükség volt az AD takarításra is, de később már tudták a rendszergazdák, hogy ezeket a számokat figyelem, ezért amint eltávolítottak egy gépet, azonnal törölték is az AD-ből. A rendrakás módszeréről már korábban írtam.  Az eljövetelem pillanatában egyébként kb 80-20 volt az arány a Windows XP-k javára a vékonykliensekkel szemben. A vállalat jelenlegi helyzetét látva az valószínűsíthető, hogy a létszám csökkenni fog, és így a Windows XP gépek száma is – hiszen inkább az elavult PC-ket érdemes kidobni, mint a nagyon jó válaszidőt biztosító vkényklienseket. A közeljövőben egyébként meglehetősen nagy változások várhatók az arányszámokban, hiszen a jelenlegi inotai telephelyünk INOTAL néven önálló, a MAL-tól teljesen független vállalat lesz. Ez azt jelenti, hogy egy majdnem 200 felhasználós telephely gépestül együtt kiesik a statisztikából. Ha megnézitek a telephelyi megoszlást, akkor láthatjátok a változás mértékét. Ennek az utolsó diagramnak a külön érdekessége, hogy a MAL-MALKER összevont telephelyeken nincs egyetlen Windows XP sem, csupán okostelefon és vékonykliens. Ez már a szeptemberi költözés következménye. (Tulajdonképpen a MAL-nak nevezett Székesfehérvári telephely meg is szűnt.)

És akkor még egy utolsó kérdés: honnan tudom mindezt? Nos, az AD-ből. A gépeknél ugyanis fel lehet tűntetni, hogy hol találhatók. A rendszergazdák ezt is kitöltik, máris lehet készíteni a statisztikát. És miért töltik ki? Mert én meg néha lekérdeztem azokat a számítógép objektumokat, amelyeknek a "Lacation" mezője üres. Ha találtam ilyet, akkor rögtön akasztottam a bajuszomat a helyi adminnal. Mivel azonban ők is hamar rájöttek, hogy ez nem haszontalan dolog, sok bajuszakasztás nem is volt. Kellemes böngészgetést a statisztikában.

One Response to Péntek 13

  1. Tako says:

    én nem érzem fényezésnek amit írtál! teljesen jogos az hogy büszke vagy (büszkéke vagytok) arra amit csináltatok! és szerintem ezt bizonyítja az MS "meghívása" is! szóval gratula!érdekes ez a OS táblázat: gondolom az NT4-ek számának növekedése 2003 elején  valami külső cég felvásárlásánal és  beolvasztásnak volt köszönhető. Érdekes lenne látnia a gépek darabszámának az alakulást is
    üdv
    Takoca
     

Leave a Reply

