System Center TechNet a Lurdy házban

Végre-végre, megtörtént a nagy esemény! Hónapos felkészülés után tegnap egy pörgős  előadássorozattal bemutattuk a System Center termékcsaládot kb. 500 ember előtt. Érdekes volt a nap, akárcsak a felkészülés.

Már ősszel, amikor beléptem a Microsofthoz, tudtam, hogy tavasszal nagy megmérettetés lesz az SC nap. Mivel mind az Operation Manager, mind pedig az SMS (illetve: Configuration Manager) teljesen új téma volt számomra, kicsit tartottam attól, vajon fél év elég lesz-e, hogy kellő mélységű tudásra tegyek szert és hiteles előadásokat tartsak. Ráadásul – ahogy ez menet közben kiderült – a szokásos tanulási módszereket a Microsoftnál nem lehet alkalmazni – a megjelenés előtt álló termékek esetén legalábbis biztosan nem. Nincs írott dokumentáció, könyv – vagy ha van, akkor az részleges, nem elég mély, vagy éppenséggel fordítva: túlságosan is részletes. Többnyire prezentációkból és azok felvett hanganyagából lehet tanulni, ami sokkal kevésbé hatékony, hiszen egy előadásba "beletekerni", átugrani tíz percet rizikósabb, mint gyorsolvasással átlapozni 40 oldalt.

A prezentációk – akármilyenek is – nem tudnak elég alapot adni egy TechNet előadáshoz. Ahhoz mindenképpen szükség van a gyakorlatra: meg kell fogni, ki kell próbálni, valódi tapasztalatot kell szerezni. Vagyis telepíteni és használni kell a bemutatandó megoldásokat. Csakhogy egy Operation Manager telepítésének önmagában semmi értelme, ha nincs körülötte egy "rendszer", amit menedzsel. Vagyis előbb fel kellett építeni egy demo hálózatot, AD-vel, levelezéssel, clusterrel, tűzfalakkal, hogy azután beköltözhessen egy SCOM 2007 és "menedzseljen". Egy ilyen hálózat összelövése viszont nem két nap, és főleg nem elég rá 2 GB RAM, amelyből 1 GB-ot a Windows Vista visz el.

Persze januárban megérkezett a várva várt szerver, elkészült a sablon VHD-is, amit aztán másképp, de újra megcsináltam. Az SCOM "igényes" állatfajta, úgyhogy kapott egy  dedikált SQL 2005 Enterprise Edition-t SP1-gyel és vagy még fél tucat post-SP1 cumulativ hotfixszel. Felesleges volt az erőlködés, mert a telepítő közölte, hogy ő csak egyazon gépben hajlandó lakni az SQL-el. Jó, akkor menjen fel oda a SCOM-is. Felkúszott az RC1 – élt egy napot. Másnap ugyanis megjelent az RC2-es verzió (közvetlenül a megjelenés előtti példány), és piros betűkkel jelezték, hogy az RC1-et el kell dobni, a frissítés nem támogatott. (Az RC2-ről viszont az RTM-re igen!).

Kezdhettem mindent előről, de aztán valahogy ez is meglett, jöhettek a menedzsment csomagok. Sajnos az RC2-ben még egy csomó nem is létezett, vagy nem úgy működött, ahogy az az RTM-nél, így igencsak aknamezős terepen kellett kitalálni, mi is legyen a demó, ami már most tényleg úgy működik, mint majd a végleges termék végleges képességekkel. (Akik a béta tesztelők világában élnek tudják, hogy ezeket a szoftvereket "szeretni kell", csak így bocsátható meg számukra, hogy hol itt, hol ott nem működnek.)

Eközben órákon át folyt a diskurzus, hogy miről adjunk elő, milyen legyen a nap szerkezete. Budai Petivel elkészítettük a forgatókönyvet, emésztettük, aztán pár nap múlva eldobtuk, és kezdtük előről az egészet. Belőni a témát azért nehéz, mert nem lehet tudni pontosan, milyen ismeretekkel rendelkeznek azok, akik majd megnézik az előadásokat. Egész más elvárásokat fogalmaz meg a témában járatos közönség, mint a fogalmakkal még csak ismerkedők. Hosszas nyűglődés, órákon át tartó szócsaták után végül csak kikristályosodott a koncepció: tételezzük, hogy nézők többsége olyan rendszergazda, akik ugyan gyakorlottak, de jobbára csak az operációs rendszer szolgáltatásaira támaszkodhatnak, vagyis a termékek korábbi verzióiról is legfeljebb csak hallottak. A nap ritmusát így terveztük:

  1. Felvezetés: a problémák felsorolása és a jelenlegi megoldások jelzése
  2. A DSI-SDM fogalmak tisztázása, hogy aztán lehessen beszélni a SCOM-ról, fontosságáról, jelentőségéről. Egy MOF "térképpel" elhelyezzük a termékeket is az üzemeltetés "tevékenységterében". A jővőről még nem beszélünk.
  3. SCOM 2007, különös tekintettel a monitorozásra és az SDM-mel kapcsolatos újdonságokra
  4. System Center Essentials – a SCOM "kistestvér". A konfiguráció menedzsment funkciók átvezetnek a következő témakörre.
  5. System Center Configuration Manager 2007 – csak röviden, a legfontosabb üzenetekről, hiszen még csak béta termékről van szó.
  6. Az SDM erejének bemutatása után már beszélhetünk a jövőről, mind elvi szinten (DSI, SDM, automatizáció), mind pedig a konkrét termékek említésével (Service Manager)

A napnak így lett egy (múlt-jelen)-(jelen)-(jelen)-(jelen)-(jelen-jövő)-(jövő-távoli jövő) íve is. Ráadásul azzal, hogy hosszan beszélünk a jelenről, végképp megadhatjuk a szakmai alaphangot a marketing alaphang helyett.

Tanulva az Exchange Technet eseményből, a prezentációk jóval előbb elkészültek, és a demók is elég jól álltak, úgyhogy a hétvégén már nem is kellett dolgoznom. Az eseményt megelőző hétten ugyan történt egy Microsoft-EMC bejelentés, de ez nekünk inkább csak kapóra jött, és a négy diát gyorsan beledolgoztuk az előadásba. Budai Peti egy fantasztikus DVD-t állított össze, Gál Tamás barátom pedig még ScreenCastokat is készített. (Az egyikre szükség is volt, hiszen a Lurdy-ban nem volt Internetünk.)

És akkor következzék a tényleges beszámoló. Korán, reggel nyolcra sikerült összrakni az előadások technikai segédeszközeit (notebookok, szerver), a legtöbbet azon vacakoltunk, hogy vajon milyen felbontásban látható még jól az, amit vetíteni szeretnénk, s egyúttal marad használható a felület. (A SCOM szereti az óriási felbontást). Végül a 1024×768 mellett döntöttünk. Jöhetett a közönség! (Ti!)

1. A rendszermenedzsment aktuális kérdései

Marcival együtt tartottuk az előadást. A nap elején azt szándékoztuk jelezni, hogy ismerjük, értjük azokat a problémákat, amelyekkel a rendszergazdák nap mint nap küzdenek. Tudjuk, hogy a rendszermenedzsment megoldások használata sok helyen csak álom, hogy pitiáner nyomtatókkal kell birkózni, hogy nincsenek tisztességes ábrák, leírások a rendszerekről, és, talán mindenek előtt, borzasztóan sokat kell tanulni és tudni ahhoz, hogy a rendszert egyáltalán értsük. A felvetett problémák persze egyáltalán nem voltak véletlenszerűek, nagyon is rímeltek a Microsoft "ön-menedzselő rendszerek" víziójára. Azzal, hogy felvezettük a problémákat, később a nap folyamán ellenpontozni tudtuk a lehetséges megoldásokkal. A végére tartogattunk egy kis játékot is. Marci érvényre juttatott egy házirendet, amiben "véletlenül" elrejtettünk egy kis szolgáltatás-letiltó beállítást. Később, amikor az előadás végén áttértünk az Operation Manager 2007-re, a konzolon rögtön "felfedeztük", hogy nem fut a "méregdrága fürtözési megoldásunk". (Marci még utalt is rá korábban: hiába van valakinek ilyen technológia a kezében, ha nem támogatja meg üzemeltetési módszertannal, változáskezeléssel, akkor az pont úgy fog elhasalni, mint bármilyen más szolgáltatás.) És lám, mi sem támogattuk magunkat a színpadon, ott pusztult el a publikum színe előtt a fürtünk. Iziben el is kezdtünk "veszekedni", hogy ki mit csinált a rendszerrel, amin a közönség remekül derült – vagyis érezhettük, hogy ért minket és egy hullámhosszon van velünk. Megmutattuk, hogy mit látunk a SCOM konzolon a problémából, hogyan zárunk ki lehetséges hibaokokat azonnal az egészség-modell segítségével, no meg azt, hogy milyen beépített tudásbázis cikkel segít minket az alkalmazás.

Marci ezután elköszönt, én pedig folytattam a SCOM általános ismertetését azokra a területekre koncentrálva, amelyek újak, de az SDM által kevésbé érintettek. Megmutattam a felületet is, annak beosztását, környezet-érzékenységét. (Sajnos a webes konzolt kifelejtettem, pedig előkészítettem, csak egy kattintás lett volna elindítani.) 20 percem volt erre a villám-ismertetésre a szünet előtt. Megtettem minden tőlem telhetőt.🙂

2. A System Center termékcsalád és a DSI áttekintése – SCOM 2007 áttekintés

Úgy érzem, ez volt a nap legfontosabb előadása. Habár csak 20 perc volt az egész, a Microsoft vízióját, az oda vezető stratégiát és a technológiai alapokat mutatta be. Az SDM olyan az informatika és rendszerüzemeltetés világában, mint  az építészetben a tervezés, mint elv és módszer megjelenése volt. A dolog súlyánál fogva hevesen gesztikuláltam, ez a képen is látható. (Minden szentnek maga felé hajlik a keze: a példaképeknél a családi ház épp a szüleim karádi otthona volt ;-)). 

Gyorsan pörögtek a percek és már folytattam is az Operation Manager 2007 SDM-hez kötődő funkcióival, különös tekintettel a monitorozásra. Sajnos néhány további fogalmat is tisztáznom kellett, így a tényleges demóra később került sor, de megérte. Végre sikerült az, amire mindenki vágyik: egyszerűen, néhány kattintással definiálni egy üzletileg értelmezhető szolgáltatást, majd a "mentés" gomb megnyomásától mérni annak rendelkezésre állását. Persze a méréshez létrehoztam három hete egy másik eloszotott alkalmazást, így a diagrammon gyönyörűen látható volt, mikor futott, mikor állt a szolgáltatás, sőt az is, hogy mikor volt rendszeres karbantartás alatt. Wowww!!!! Minden CIO álma!

Az ebéd előtt még egy két fős Intel-es csapat tartott egy rövid demót az új, SMS-el és SCCM-el is integrálható megoldásukról, amelynek lényege, hogy távolról menedzselhetővé válnak az Intel alaplapos gépek  (indítható, leállítható, BIOS-ban lehet turkálni stb.) Úgy éreztem, hogy ezt az üzenetet, és annak fontosságát kevéssé fogta a közönség, pedig hatalmas dologról van szó!

Következett az ebéd, de ekkor már láttuk, hogy a nap remekül halad, a közönség velünk van, és tudtunk újat, jót mondani.

3. System Center Essentials – a kistesó

Az ebéd utáni érdeklődésfenntartó előadás Gál Tamásnak jutott. Mondhatom, hogy remekül oldotta meg. Élvezetesen, jó stílusban, közérthetően pont olyan funkciókat mutatott be, amely "fájdalmat orvosol". Láthattuk, hogy miért tud az SCE szoftver teríteni és javításokat frissíteni, milyen is az a napi összefoglaló e-mail, hogy néznek ki az SCE jelentések (pont úgy, mint a SCOM jelentések). A végén még egy kis vetítés is volt, mert internet hiányában csak így lehetett bemutatni, hogyan egészíthető ki az SCE egyedi alkalmazások és driverek frissítéseivel. A rendkívül sűrű előadás végül pár percet csúszott, de érdemes volt, mert még a szoftvertelepítést és számbavételt is sikerült demonstrálni. Tamás lubickol a kis- és közepes méretű szervezetek informatikai világában.

4. System Center Configuration Manager 2007

Megint én következtem, kb. fél órát kaptam, hogy az SCCM-ről beszéljek. Tisztáznom kellett, hogy az SCCM az SMS utódja, és hogy több, mint puszta szoftverterítő, hardver-szoftver leltározó alkalmazás. Végre "faltól-falig" mindent tudunk telepíteni (operációs rendszert, alkalmazást, frissítést), bármilyen módon (távolról, offline médiáról stb.) bármilyen szituációban (új gép, migráció, egymás mellett, helyből frissítés stb.) bármire (desktop, mobil, beágyazott rendszer, telefon stb.).

Az SCCM nem találja fel a spanyol viaszt, használja az WDS, a WSUS és a NAP-ot, ahelyett, hogy saját megoldást ötölne ki, persze az alaprendszert kiegészíti, kiteljesíti. Végezetül az SCCM a Softricity és az AssetMetrix segítségével óriásit lépett előre az eszközkezelés és a kompatibilitási problémák megoldása területén. Ennyi. Részletesen majd a megjelenő, letölthető változatban.

5. Orákulum

A nap végén Budai Peti segített egy kicsit a jövőbe nézni. Szerencsés helyen volt az előadás, mert így ténylegesen tájékoztató volt, nem pedig vaporware szagú valami. Peti "beteljesítette" az SDM képességeit és megmutatta, hogyan lesz önmenedzselő egy rendszer, és érzékeltette, hogy a különböző termékek funkcionalitása hogyan ér majd össze néhány év fejlesztői munka után. Most beszéltünk széles magyar nyilvánosság előtt először a System Center Service Manager-ről, ami az ITIL folyamatokat lesz képes támogatni – vigyázó szemetek erre a termékre vessétek! Ugy sikerült a jövőbe pillantani, hogy a technológiára néztünk, nem pedig sohasemlesz termékekre.

Összességében csak annyit mondhatok, mind előadóként, mind az előadások hallgatójaként nagyon jól éreztem magam. A szünetben többen megkerestek, okos kérdéseket tettek fel, érezhettem, hogy fontos volt nekik mindaz, ami elhangzott, érdekli őket. Ez úton is köszönöm mindenkinek a részvételt.

Szép nap volt.

3 Responses to System Center TechNet a Lurdy házban

  1. Tako says:

    pre: hát nem egyszerű ide bejelentkezni…Sajnos ez kimaradt, pedig időben regisztráltam viszont az utolsó pillanatban közbe jött egy meló :(,  Baromi mérges voltam, mert én is abba a bizonyos többségbe tartozom.Ugye elérhetőek lesznek az anyagok?

  2. Petrenyi Jozsef says:

    Ez most – sajnálatosan – nálam is kimaradt. Igazán figyelhettetek volna arra, hogy mikor költözöm. :-)

  3. Tamas says:

    Ne búsúljatok! Felvettük videóra is, úgyhogy hanggal és képpel együtt megkapjátok, letölthető lesz a webről. Az Exchange TechNet esetében ez már most is így van.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: