Bloggyűjtemény előtanulmányok

Elkezdtem gondolkodni azon, milyen eszközzel (vagyis milyen helyen, formában stb.) lehetne megvalósítani az IT bloggyűjteményt. Már korábban túllendültem a struktúrált mappák vagy tag-ek kérdésen, mert a dolog természeténél fogva erre a feladatra a címkék alkalmasabbak.
Első körben utánanéztem, hogy mit is jelent a tag a wikipedia szerint. A viszonylag jól összeszedett cikk olvasása közben leszűrtem, hogy egy ilyen gyűjtemény értékét két, egymástól eltérő dolog adja majd. Az első természetesen maga a linkgyűjtemény, ez a tartalom. A második – legalább ilyen fontos, a címkék száma/neve/típusa/leírása/precizitása. A linkgyűjtemény használhatósága és értéke nagymértékben függ a metaadatként viselkedő tag-ek minőségétől. Hogyan szerkesszük a címkéket? Legyen szigorúan kontrollált a tag-ek száma/leírása taxonómiája, vagy ez is legyen lazán szervezett, és taxonómia helyett éljen a folksonómia? Tehát: a tag-ek legyenek csak az én kezemben, vagy az is legyen "vita tárgya", közösen szaporítva a metaadatokat? A magam részéről a "szigorúan ellenőrzöt metaadatok" mellett vagyok, de lehet velem vitatkozni.

Nézegettem a technológiát is. A Tagspace-szel a következőképp állok:

Pro:

  1. A tag-ek felvétele könnyű
  2. A linkek felvétele könnyű, a "gyorsító" módszer nem igényel telepítést.
  3. A tag-ek tetszőleges mértékben egymás mellé tehetők "ÉS" viszonyban ad-hc jelleggel, így szűrve a linkeket.
  4. Van tagfelhő

Kontra:

  1. Nincs tag-lista, csak tag-felhő
  2. A tag-eket nem lehet leírással ellátni
  3. Próbaverzió, a linkek többsége nem rögzíthető
  4. Nem értem pontosan, hogy mások hogyan látják az én linkbejegyzéseimet
  5. A lista kinézete nem testreszabható (Nekem így nem tetszik)
  6. Nincs "VAGY" kapcsolat a tag-ek között

A Tagspace egyébként rövidesen kiegészül egy új megoldással a Claimspace-szel, amiről egy pillanatra azt gondoltam, hogy EZZZ AZZZ! (De persze nem :-)) A claimspace arra lesz majd jó, hogy valaki, aki például egy blogbejegyzést ír, a claimspace-ben tag-ekkel láthassa el ezt, illetve a blogbejegyzésben olyan kontrollt helyehessen el, amelyre kattintva az olvasók értékelhetik, visszajelezhetnek az írónak. Szempontunkból az első lenne nagyon izgalmas, csakhogy ez nem lenne más, mint egy laza folksonómia (Egyébként az egész Tagspace annak néz ki).

Lássuk a del.icio.us-t

Pro:

  1. Van Tag-leírási lehetőség
  2. A tag-ek felvétele könnyű
  3. A tag-ek csoportosítása megoldható
  4. A tag-ekhez "Related tag" is tartozhat
  5. Van tag-lista
  6. Működő verzió
  7. Egy felhasználóhoz kapcsolódó network

Kontra:

  1. A könnyű linkfelvételhez MSI csomagot kell telepíteni
  2. Nincs "VAGY" kapcsolat a tag-ek között.
  3. A többszörö tag szűrés megoldott, de előre be kell drótozni a tag-eket (bundle)
  4. A linklista formája nem testreszabható (nekem így nem tetszik) 

Tökéletes megoldás egyelőre nincs, de úgy tűnik, hogy a del.icio.us nyer. Jöjjenek a tag-ek és a felvételi szabályok.

2 Responses to Bloggyűjtemény előtanulmányok

  1. Éva says:

     Üdv!
    Segítséget szeretnék kérni! Újra kellett telepítenem az oprendszeremet. Előzőleg volt egy beépülő modulom az Internet Exploreremben a del.icio.us-hoz. Sajnos a telepítés után ezt nem tudtam ismét megtalálni. Nem tudna véletlenül segíteni, honnan tudnám ezt ismét letölteni? A Firefox-hoz le lehet… Az IE7-hez nem találom (pedig mint már említettem, előzőleg megvolt, csak sajna nem jegyeztem meg honnan)
    Köszönettel : Havas Éva

Leave a Reply

