MGXFY08 – Steve Ballmer előadása

A nap utolsó előadója Steve Ballmer volt. Szokásos (tapasztalt kollégáim szerint: szokatlanul visszafogott) tombolással érkezett a színpadra és másfél órát beszélt, ami a tapasztalatok szerint megint csak rövidnek számít. Bevallom, nagyon kedvelem Ballmert. Igazi karizmatikus vezető, gördülékeny előadó, jól fókuszál, jól anekdotázik, jól hangsúlyoz és pillanatok alatt képes megvilágítani. Most is ezzel kezdte. A Microsoft számára a legnehezebb az, hogy meghatározza: MIT csináljon. Nagyon sok a lehetőség, nagyon sok a tőkénk is, mégis mindennél fontosab számunkra, hogy a próba-szerencse helyett a helyes trendekre üljünk rá, és azok alapján a megfelelő termékeket fejlesszük ki. Épp fordítva van tehát, mint az ember gondolná: a pozíció nem könnyű, hanem nehéz helyzetet teremt a számunkra. Mert ha mi belépünk egy piacra, akkor ott maradunk és a legjobbak szeretnénk lenni. Ott az XBox. Nem mi vagyunk a piacvezetők, de küzdünk, hogy azok legyünk. Ott a Zune. Az Apple nagyszerű termékeket hozott ki, de nem hagyjuk magunkat. Ott a hirdetési piac. A Google mindenki mást maga mögé utasított, de mi átalakulunk és utánuk eredünk. Steve szerint az, hogy nem mi vagyunk a legelsők, nem baj: lehetőségünk van kitűzni azt a célt, hogy a legjobbak legyünk. Mert, ahogy mondta, ez a kultúránk (az amerikai, jegyzem meg) egyik lényege: a legjobbnak lenni. 

Ballmer abban látja a különbséget például az IBM és a Microsoft között, hogy az IBM kivonul azokról a piacokról, amelyeken "megverték" (értsd: eltervezett időn belül nem eléggé nyereséges.) A Microsoft viszont nem adja fel. Alapos volt az előkészítés, oka volt a belépésnek – a döntés tehát hosszú távú. Az Xbox nyereséges lesz, ahogy a Zune és a többiek is. Lehet, hogy nem ma, az is lehet, hogy nem holnap, de "jövünk és jövünk és jövünk és jövünk" – hogy őt idézzem. Steve szerint minden korábbi és jelenlegi versenytársunktól az különbözteti meg a Microsoftot, hogy az MS nem fél megváltozni és nem fél belépni olyan arénába, ahol még nincs tapasztalata. Továbbá: a Microsoftnak van türelme és kitartása győzni. Ez a két mondat látszólag egyszerű menedzser szólam, de valójában borzasztó következménye van. Képzeljük el a Microsoftot a 80-as években: "Minden otthonba számítógépet". Mi történt akkor, amikor a Microsoft elhatározta, hogy belép a vállalati piacra? Amikor elhatározta, hogy szerver-alkalmazásoka fejleszt? Amikor elindult a játékokat gyártó divízió? Minden egyes ilyen alkalommal a szervezet átalakult, a korábbi vezetők súlya változott és gyakran csökkent – vagyis a szervezetben kódolva van, hogy NE VÁLTOZZON. Nem kevés, nem kis hatalommal bíró belső vezető ELLENE van a változásoknak. Ráadásul a Microsoft negyedévről negyedévre növekszik 30 éve. Egyre nagyobb a szervezet, egyre nagyobb a tehetetlensége, egyre nehezebb a változás. Nem elég a pénz – a változás az emberekben zajlik le. Persze a folyamatokban is, meg a termékekben is, de legfőképp: az emberekben. És úgy tűnik, ha sokszor késve is, de a Microsoft mindig, MINDIG vállalta a változást. Most éppen azt, hogy szoftvervállalatból szolgáltatásokat és hiredtéseket nyújtó vállalattá is váljon. A "MIT?" kérdésre így válaszolunk: Desktop, Enterprise, Online and Entertainment. Nevezhetjük ezeket platformnak (végülis a fogyasztók számára azok), a Microsoft számára pedig az üzlet lényege, (core business), ez az MS alaptevékenysége. A feladat: mindegyik területen meghatározóvá válni.

 Valamennyi fent említett területet érintette a beszéd, de ezt hosszú lenne ismertetni, vannak bőven források a hálózaton, ahol képet lehet kapni. A legizgalmasabb talán a Microsoft jelenléte az Online üzletben. A vezérigazgatónk szerint nem egy gyökeres váltásról van szó: szoftver helyett szolgáltatás, sokkal inkább egy megállíthatatlan fejlődésről: szoftver ÉS szolgáltatás. A szolgáltatások hatalmas előnyöket hordoznak magukban, a (végfelhasználó) online jelenléte valóban gyökeres fordulat. De nem kidobandó sok más szituáció sem: a hálózat nem mindenhol elérhető (Offline ==> tehát desktop), esetleg olyan tárolási vagy számítási kapacitásokra van szükség, amelyet a desktop jobban ellát (pl.: kép és videoszerkesztés). Azután az eszközök száma is változatos, gyakran a mobilitás a cél (==> Mobile), tehát a Microsoft online szolgáltatásait elérhetővé kell tenni a mobil felhasználók számára is. Végezetül az emberek nem csak dolgoznak, hanem játszanak, sőt, meglehet a két tevékenységük időben, térben, eszközben alig elválasztható, inkább összakapcsolás után kiált. A live szolgáltatás, mint platform összeköti a négy alaptevékenységet. Nem véletlen, hogy a Live a legfontosabb prioritása a Microsoftnak. Egyébiránt a szolgáltatások masszája is szépen felbontható "személyes", "üzleti", és "fejlesztői" szolgáltatásokra a célközönség szerint. A személyes szolgáltatások mindenki számára ismerősek lehetnek: Live Mail, Live Messenger, és még számos, béta állapotban levő megoldásunk. Az üzleti szolgáltatásokat már kevesebben ismerik. Ide tartozik a Hosted Exchange, és a jövőben megjelenő számos más is. Mindezeket a szolgáltatásokat lehetővé tevő technológiákat pedig "service enabler" név alatt lehet összefoglalni: Windows Server, SQL, VS, AdCenter ActiveX, AJAX, Silverlight, .NET, Win32 Softgrid.

A szakmai-üzleti-stratégiai témán túl volt Ballmer előadásának még egy fontos vonatkozása: a lelkesítés. Magyarországról nézve ez visszatetszőnek tűnik, pedig teljesen érhető. Egy hadvezér is lelkesítő szónoklatot tart a csata előtt, mi mást tenne egy üzleti vezető. Itt és most találkozik az embereivel. Ezért megköszöni a munkájukat, kezet fog velük, átöleli őket (berohan a tőmegbe, mint Ballmer), bíztatja a csapatot: versenyezzetek és győzzetek!

Nagy élmény volt a számomra, azt hiszem ez volt az MGX fénypontja. Két napra rá, hogy megérkeztünk, az előadás lényegi pontjait egy levélben is megkaptuk. Jó dolognak érzem, hogy az elsőszámú vezetőink nem kevés fáradtságot ölnek abba, hogy elmagyarázzák, mit mért teszünk. Számít? De még mennyire!

Folyt köv.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: