Virtuálisgép-sablon készítése

A virtualizáció beköszöntével egyre fontosabb lesz, hogy egy adott kiszolgálót a lehető leggyorsabban "provízionáljuk" azaz üzembe helyezzük. Ennek a módja az, ha előre elkészítünk egy olyan rendszert, amelyben ott van minden, csupán meg kell személyesítenünk. A minap én is készítettem egy ilyen "alapgépet" a következő lépésekkel:

  1. Dinamikus lemezt válaszottam (128 GB). Előnye, hogy "belül"  nem fogy el a hely, "kívülről" meg könnyebb gondoskodni újabb tárkapacitásról. A dinamikusan növekvő lemez egyébként csak annyit foglal, amennyi helyet belül ténylegesen elvisz a rendszer.
  2. Windows Server 2003 Enterprise Edition telepítése. – Semmi "cicó", DHCP-vel, magyar nyelvi beállításokkal.
  3. "VM Additions" telepítése. A virtuális könyezetben kötelező feladat a gazdagép és a virtuális gép összehangolása. A feladatot Windows virtualizációs környezetben is el kell végezni, itt "Integrated Components" a telepítendő szoftver neve.
  4. R2 CD telepítése. A kompnenseket nem telepítettem, csak R2-esítettem a rendszert.
  5. A felesleges kellékek eltávolítása (Wallpapers, chat stb.)
  6. Javítócsomagok telepítése. Ez egy többkörös munka. Először felkerül a legújabb javítócsomag, aktuálisan a Service Pack 2, majd következnek az egyéb firssítések, beleértve az Internet Explorer 7, a .Net 2.0-át és .Net 3.0-át is. Ez utóbbiakat azért érdemes feltenni, mert számos alkalmazás (többek között a ‘kötelező körös’ Powershell) igényli.
  7. Kiegészítő programok. Nálam a lista így alakult:
    1. Windows Server 2003 Administrative Tools
    2. Support Tools
    3. Windows Server 2003 Resource Kit
    4. Network Monitor 3.1
    5. Powershell
    6. Group Policy Management Console with SP1
    7. Microsoft File Transfer Manager
  8. System Internal alkalmazások telepítése, pontosabban lemásolása, mert telepíteni nem kell őket. Többek között letöltöttem az
    1. AdExplorer
    2. AutoRun
    3. BgInfo
    4. Process Explorer
    5. Process Monitor
    6. FileMon
    7. RegMon
    8. DiskMon
    9. PortMon
    10. TcpView
    11. Zoomit

segédprogramokat. Hibakeresés, demonstrálás esetén jól jönnek.

9. Ezután következett a takarítás:

  • Internet Explorer Temporary Internet Files törlése
  • A WindowsSoftwaredistributiondownloads mappa törlése
  • A WindowsServicePackFiles mappa tömörítése

imageA BGInfo programot azonnal használatba vettem. A jobb alsó sarokban felsorolom a legfontosabb információkat kezdve sárga betűvel a host neve, majd a felhasználó, aztán néhány IP adat végül az egyéb információk. Demózás közben ez hasznos, de szerintem máskor is. A BGInfo parancsinkonját beletettem a Startup menübe, hogy minden induláskor lefusson és az aktuális adatokat jelezze.

Végezetül mindezt leírtam, egy TXT állományba tettem és szintén elhelyeztem a Startup csoportba. Így a már végleges gépnél lehet látni, hogy mi minden konfigurációs változást hajtottunk végre.

Ahhoz, hogy az előkészített gépből valóban sablon legyen le kell futtatni a Sysprep.exe alkalmazást a következő módon: A gyökérkönyvtárban létre kell hozni egy "sysprep" mappát. Ide kell helyezni egy sysprep.ini állományt, amelynek formátuma és tartalma megegyezhet az unattend.txt állomány tartalmával, vagyis automatizálható a mini-setup – például előre bevéshetjük a Volume Licence kulcsot. Ide kell másolni a sysprep.exe-t majd innen kell futtatni. A Sysprep a gépet lekapcsolja.

Kész. Újrainduláskor meg kell adni egy gépnevet, ha úgy állítottuk be, akkor beléptethető a gép tartományba, majd felállt az előkészített és megszemélyesített virtuális gépünk (a sysprep könyvtár és a benne lévő adatok eltűnnek a kulcscsal együtt). Két-három perc alatt üzembe állítottunk egy új rendszert – ha előtte pár napot már alapoztunk.

Leave a Reply

