Hyper-V RC1 – lassú kés a puha vajban

A Hyper-V megjelenése után pár évvel a béta verziók frissítéséről szóló cikk eléggé aktualitását veszíti majd, most azonban meglehetősen forró téma. Aki a Hyper-V Windows Server 2008 RTM változatában csomagolt verziójával (Hyper-V Beta3) kísérletezik, annak okozhat némi fejfájást a későbbi változatokra való áttérés. Tegnap szereztem egy kis tapasztalatot, ezt most megosztom.

A most lecserélt Hyper-V bétámat még karácsony magasságában telepítettem egy post-RC1 Windows Server 2008-ra. Ez a Hyper-V verzió került be később az W2008 RTM kiadásba is, de persze a belső doksik nem győzték elégszer hangsúlyozni, hogy frissíts RTM-re, mert csak úgy támogatunk (belül!). Hát én meg nem frissítettem. A rendszert azért hoztam létre, meg tudjam írni a Windows Server 2008 Fail-over cluster cikket, meg hogy a márciusi Lurdy-házas techneten be tudjam mutatni annak funkcióit. Sikerült is. A demó tartalmazott egy Windows Unified Storage Server 2003-at integrált komponenssel, meg három x64 bites post-RC1 W2008-at, kettő fürttagot és egy tartományvezérlőt. Később ezt a környezetet használtam fel egy bankban tartott szeminárium demójához, ott a Windows Server 2008 Terminal Service-t kellett (többek között) ismertetnem. Ebben már elég sok munka volt, mert az AD-re telepíteni kellett egy Root CA-t, fel kellett húzni egy ISA-t, egy TS Gateway-t, amely egyeb TS WebAccess szerepet is játszott, plusz egy Vistát, nem beszélve a telepített alkalmazásokról. (Önmagában megérne egy cikket ez a hatgépes demó)

A múlt héten, amikor a virtualizációs partnerünknél jártam, döbbenten kellett tapasztalnom, hogy valami nagyon elromlott a gazdagépen. 100% processzor-terhelés és a virtuális gépek semmilyen állapotból nem hajladók elindulni, tehát még vadonat új gépet sem lehetett létrehozni. A demó elmaradt, csak beszéltem. A munka oda van, sebaj, amúgy sem végleges verziókból állt. Majd ha minden RTM lesz, újraépítem. Most viszont egy SoftGrid demót kell összehoznom (ahelyett, hogy itt blogot írok ;-)), és milyen jó lenne, ha meg lehetne még menteni ezt a demót, és bele lehetne applikálni egy SoftGrid 4.5-ös bétát is. No, tegnap nekiálltam.

Első lépésben telepítettem gazdagépnek egy Windows Server 2008 RTM-et, x64-es verziót, ugye, mert a Hyper-V csak azon fut. Ezután levadásztam a legfontosabb eszközmeghajtókat (video, audio, hálózat). Jöhetett a Windows Update: 7 frissítés települt fel. Következett a Hyper-V RC1 letöltése és telepítése. Mután mindennel kész voltam, feltelepítettem a Hyper-V szerepkört. Gépujraindulás miegymás és kész volt a szűz gazdagép.

A mostugrikamajomavízbe a gépek "beimportálásával" jött el. A Hyper-V béta3 és RC1 között megváltozott a gépek konfigurációs állományának és a pillanatfelvételt tartalmazó állományának a szerkezete, ezért a tényleges Importálás funkció nem használható (RC0-ról RC1-re igen!) Annyit tehettem, hogy a gépek VHD állományaihoz új virtuális gépet konfiguráltam, és reméltem, hogy a belső integrált komponens nem fog rögtön kékhalált okozni az új gazdagép alatt. Így is történt. A cikk tulajdonképpen azért született meg, mert a véletlen úgy hozta, hogy a lehető legváltozatosabb állapotú gépek migrációját végezhettem el. Sorrendben:

  1. Windows Unified Storage Server 2003 (x86) – Hyper-V Béta 3 integrált komponenssel. A telepítés teljesen zökkenőmentes.

Csupán annyi teendőm volt, hogy az új SCSI alá be kellett csatolnom, az amúgy észrevett korábban létrehozott lemezt:

  1. Windows Server 2008 post-RC1 (x64) Hyper-V béta3 integrált komponenssel. – No ez már egy kicsit nehezebb volt. Az automatikus telepítés ugyan azt mondta, hogy sikeresen lefutott, valójában azonban az eszközmeghajtók nem települtek fel. Annyit kellett tennem, hogy az eszközkezelőből kézzel indítottam a driver-frissítést, majd rámutattam az integált komponenseket tartalmazó virtuális CD meghajtóra. Ez működött és most a gépek – ezidáig – problémamentesen működnek.
  2. Windows Server 2003 R2 SP2 (x86) integrált komponens nélkül. – Ez okozta a legkevesebb problémát. Az új konfigurációs fájlban megadtam két "Legacy Adapter" típusú hálózati kártyát, ahogy ez a korábbi gép esetén is volt, s láss csodát:  még csak a hálózati beállításokat sem kellett módosítani, az ISA mindkét lábat az eredetinek látta.

Egyelőre ennyi. Illetve még egy apróság. A Hyper-V-nek volt egy régi, nagyközönséghez ki sem került változata. Béta1-nek hívták és Windows Server 2008 Béta3-ra lehetett feltenni. (Az a Hyper-V még tudott hot-add processzort :-)). Ott még nem működött a merevlemezek vizsgálata, legfőképpen az nem, hogy egy szülő-gyermek viszonyban lévő alap- és differenciális diszket egymáshoz képes elmozgatok, majd újra összevarrom őket. A Hyper-V RC1 albumban az utolsó 5 kép ezt az "összevarrást" mutatja be. Működik.

Ellenállást eddig tehát nem tapasztaltam. Viszont az importálás a gépek konfigurációinak egyesével történő létrehozásával, az integrált komponensek frissítgetésével együtt meglehetősen nyögvenyelős. Lassú kés a puha vajban.

4 Responses to Hyper-V RC1 – lassú kés a puha vajban

  1. Tamas says:

    En is most (pontosabban mar kb. egy hete elkezdtem) allok at a gepeimmel, es a 2. eset (az RTM ws08 host-tal) nekem egyszeruen nem megy. az automatikus telepitesnek eredmenye nincs, ha manualisan csinalom (de automatikus mappakon beluli keresessel), akkor meg azt mondja pl. a sarga felkialtojeles VM Bus-ra, h az az optimalis driver van fent, ne csinaljak semmit :) Ha 100%-osan manualisan csinalom, akkor lecsereli, ujrainditast ker… es nincs valtozas.

  2. Tamas says:

    A Vista SP1-en futo Hyper-V MMC sebessegerol es stabilitasarol meg mar ne is beszeljunk…
    Sokat vartam ettol az RC1-tol, de most sajna csalodott vagyok.
     

    (Tamas, neked CTRL+ALT+akarmi key nelkul is megy a "mouse release"?)

  3. Tamas says:

    Perfekt, koszonom.

Leave a Reply

