Kidoboltatva

Hirtelen megnőtt a webnapló nézettsége! Budai Peti gondolt egyet, és december 3.-án a Hungarian Unix Portálon (HUP), ma pedig az éppen megújult Microsoft Technet oldalon tette közzé, hogy már fél éve küzdök a VMware ESX és a Hyper-V összehasonlításával. Ez jó kis apropó, hogy elmeséljem, honnan az ötlet és hogyan készülnek a cikkek.

Az ötlet már majdnem egy éves. Kb. a februári redmondi TechReady kirándulás után gondoltam el, hogy érdemes lenne módszeresen összehasonlítani a két megoldást: túl sok “igazság” keringett mindkét termékről, ráadásul nagyon bosszantott, hogy a VMware-es csapat folyamatosan FUD-dal árasztotta el(1) szinte az összes csatornát, amely virtualizációval foglalkozott. Sokszor kellett (kell) virtualizációs előadást tartanom és szinte minden alkalommal előkerült a VMware, a kérdések pedig megkerülhetetlenek voltak. Aztán a napi hajtás miatt a terv csak csúszott, csúszott. Végül pár nappal a Hyper-V végleges megjelenése előtt (amit mi azért már láttunk) a HUP-on előjött a VMotion-Quick Migration, illetve ESX-Hyper-V összehasonlítgatás, és akkor megígértem Péternek, hogy “most, vagy soha”.

Többen kérdezték már levelezés útján, hogyan állítottam fel a menetrendet, miért pont ezekről a témákról írok, illetve nem félek-e, hogy esetleg fontos dolgot hagyok ki. A témakörök nagyjából adottak voltak a fejemben, lényegében a számítógép felépítését követtem, ameddig ennek volt értelme, végül áttértem a legforróbb témára, a virtuális gépek mozgatására. Egy rész maradt még az alapokból, ez a biztonság, de itt kevés a tényszerűen (számszerűen) összehasonlítható dolog. A sorozat azonban még messze nincs kész. össze kellene hasonlítani a menedzsment megoldásokat (Virtual Center kontra SCVMM+SCOM) a hostok karbantartását (software update) és van még egy féléves ígéretem arra is, hogy az ESXi-t és a Hyper-V szervert összevetem. Mire ezzel elkészülök, nagyjából meg is jelennek az új verziók🙂. Lehet, hogy kimaradnak részletek, azért van a megjegyzés rovat, hogy ezt bárki jelezhesse nekem. A leginkább attól félek, hogy a lelkiismeretes utánajárás ellenére pontatlan, hibás infomáció kerül a táblázatba, vagy a bejegyzésbe. Eddig egyről tudok, azt majd a rész-összzegző cikkben leírom.

És miért ilyen lassan készülnek a cikkek? Azért, mert egyedül csinálom, család mellett, munkaidő után, előzetesen alapos irodalmazással körüljárva az egyes területeket. Vegyük például a 4. kört. Már az első táblázat adatait sem volt egyszerű összegyűjtögetni, aztán még jött a operációs rendszerek támogatása – ilyen forrás készen nincs az Interneten, ezt – ahogy minden mást is – magam állítottam össze. Nem titkolom azt sem, hogy erősen bújom a VMware szakirodalmat a funkciók jobb megismerése, megértése érdekében. Miután úgy érzem, hogy jól megértettem valamit, elkezdem nézni a blogokat, hogy egy-egy funkció súlyával, használhatóságának korlátaival tisztában legyek. Aztán újra a dokumentáció jön, hogy a friss benyomások után most már letisztuljon a kép. Ugyanezt el kell játszani a Hyper-V-vel is. És így gondolom már látható, hogy egyszerűen nincs sávszélesség még egy termék bevonására, ezért nem szerepel a Xen a cikkekben. És – bármennyire sajnálom személyesen – nem is fog. No, persze, ha valaki fogja a cikkek vázát, és a ráhúzza egy Xen ismertetőre, azt én már nem bánom.

A HUP-on azonal előjött a pártatlanság kérdése. Persze hogy nem lehet pártatlan a cikksorozat. De ez nem azért van, mert a Microsoftnál dolgozom: egyszerűen mindenki ahhoz a technológiához húz, amit jobban ismer, amelyben otthonosabban mozog. Magamnak azt a célt tűztem ki, hogy FUD mentesen, hideg fejjel írjak minden képességről, pro- és kontra érveket egyaránt meglátva. A hasznát és a használhatóságát kerestem/keresem mindennek. Olyan nincs, hogy egy beépített képességnek ne lenne értelme, a nagy kérdés mindig az: ki és mire használ valamit. Mikor jó a memória túlfoglalás? Mikor működik a DRS? Miért a mikro-kernel modell a megfelelőbb a Microsoft számára? Ezek azok kérdések, amiket napokig érlelek magamban, blogokban és levelezésekben keresem a megerősítést vagy éppen cáfolatot, és miután már elég sokáig kotlottam rajta, beleírom az aktuális körbe. Néha azért tűnik különösnek, ahogy látom a dolgokat, mert nem állok azok közé, akik valamit érv nélkül állítanak. Lehet, néhány dologban nem a szokásás véleményt képviselem, viszont saját, alaposan megrágott érveim vannak, miért nem. És persze mindezek után még mindig fenntartom magamnak a tévedés privilégiumát😉

Sokan gratuláltatok személyesen, e-mail-en és egyéb írott formában. A HUP-os csapat is – keményen és szigorúan – de azért úgy éreztem, hogy örömmel fogadta (és elfogadta) az írásokat. Sőt, a fórum lényegében köpködésmentes volt, és ez kishazánkban nagy szó: szót értettünk. Ez úton is köszönöm a bíztatást és a jó szót, a jövőben is igyekszem rászolgálni.

—————–

(1).Például itt, meg itt, meg itt, meg itt.

2 Responses to Kidoboltatva

  1. Tamas says:

    Köszi. Tegnap találtam egy szuper MED-V anyagot, lehet, hogy lesz folytatás. Elkezdtem irodalmazni😉

Leave a Reply

