Windows szerverek licencelése virtuális környezetben – 1

Az előző részben a fogalmak nagy részét már tisztáztuk, most a beszerzési csatornákkal ismerkedünk. A Windows szerver operációs rendszereket alapvetően két csatornán keresztül lehet beszerezni: OEM-ben, vagy nagyvállalati licenc szerződés keretében.

Az OEM (Original Equipment Manufacturer) csatorna azt jelenti, hogy a hardverszállító a szerver hardverével együtt operációs rendszert is árul. Az OEM operációs rendszer olcsóbb, mint a más csatornákon beszerzett változat, mivel ilyenkor a “vas” szállítója vállal magára mindenféle támogatási feladatot. Az OEM operációs rendszernél éppúgy elvégzendő a licenc hozzárendelése a kiszolgálóhoz, mint más esetekben, az OEM egyedisége, hogy

  • a hozzárendelést a hardvergyártó végzi el,
  • a hozzárendelés a vásárlás előtt történik,
  • a hozzárendelés egyszeri és végleges, a vásárlás után nem módosítható. A szoftver együtt él “és együtt hal” a hardverrel, annak elválaszthatatlan része.

A másik fontos – és Magyarországon sokkal gyakoribb – beszerzési csatorna a nagyvállalati licenc szerződés. (Open, Select, Enterprise Agreement, Enterprise Agreement Subscription stb.) Ekkor egy teljes értékű és a Microsoft által támogatott szoftver licencet vásárolunk, ezért ez valamivel drágább is. Ahogy azt korábban írtam, használat előtt a szoftvert a kiszolgáló hardverhez kell rendelni. Az OEM példányokkal összevetve a nagyvállalati szerződés keretében megvásárolt szerver operációs rendszereket

  • a végfelhasználó rendeli a kiszolgáló hardverhez,
  • a hozzárendelés a vásárlás után történik,
  • a hozzárendelés nem végleges. Ez azt jelenti, hogy egy licencet átrendelhetünk (áthelyezhetünk) egyik hardver kiszolgálóról a másikra – de 90 napnál nem gyakrabban, kivéve, ha a hardver, amelyre legutóbb áthelyeztük a operációs rendszer licencet, véglegesen üzemképtelenné válik.

Látszik, hogy a Microsoft számára nagyon fontos ez a hozzárendelés dolog. Hát persze, ez alapján lehet ugyanis jól számolni a licenceket. A hozzárendelés nem a technikai-technológiai fogalom. Sokan összekeverik a szoftver aktiválásával, vagy telepítéssel, pedig ezek nem azonos fogalmak. A licenc hozzárendelése valamihez az olyan, mintha számviteli értelemben egy tárgyi eszközön értéknövelő átalakítást végeznénk. A licenc aktiválás ezzel szemben egy technológiai módszer, amely a hozzárendelést informatikai/technikai eszközökkel kikényszeríti. A két dolog nem azonos súlyú: a hozzárendelés sokkal fontosabb. A licenc szerződés ugyanis kiköti, hogy a termék korlátozó képességeinek megkerülése nem mentesít annak jogszerű használatától. Vagyis a szoftver-licencek kezelése sohasem lesz csupán technikai, technológiai kérdés, sokkal inkább kapcsolódik a tárgyi-eszköz nyilvántartáshoz. (Sok cég drága pénzeket költ IT eszközkezelési megoldásokra, ahelyett, hogy megnézné, mit lehet kihozni a már meglévő vállalatirányítás rendszerének tárgyieszköz moduljából, meg a saját folyamatainak rendbetételéből.)

A technológia fontosságát tovább csökkenti a virtualizáció. Mit is jelent futtatni egy szoftvert? Idézek: “’Egy szoftver példányát úgy futtatja, hogy betölti a memóriába, és végrehajtja annak egy vagy több utasítását. Ennek megtörténte után a példány futó példánynak minősül (akár folytatódik az utasításainak végrehajtása, akár nem), amíg azt a memóriából el nem távolítják.” Mit is jelent a hozzárendelés? Tárgyi eszköz ráaktiválást. Illik ez a virtualizációra is? Persze hogy illik. Mindegy, hogy egy operációs rendszer példány fizikai vagy virtuális rendszeren fut, amíg a futtatást engedélyező licenc hozzárendelt ahhoz a fizikai kiszolgálóhoz, és az engedélyezett példányszámot nem haladom meg. Ahh! Igaz ez az OEM-re is? Hát persze, hogy igaz. És az aktiválás? No ez az! Az aktiválás és a hozzárendelés nem ugyanaz. Az aktiválás egy módszer, amely a hozzárendelést kikényszeríti. Meglehet, hogy ezt virtuális környezetben nehezebb elérni. Nincs meg egy aktivációs kulcs, telefonálni kell stb. Az is lehet, hogy az aktiváció nem jól működik, átverhető stb. Ez mind nem számít: a tevékenység (hozzárendelés) jogi aspektusa a lényeges, nem a technológiai. A joghoz való ragaszkodás egyaránt jó a felhasználónak és a Microsoftnak is. A Microsoft világos szabályokat tud szabni egy audithoz, a felhasználó pedig minden körülmények között érvényesítheti a licencfeltételek alapján neki járó szolgáltatást, még akkor is, ha a technológia ügyefogyottsága ezt esetleg akadályozná.

Még egy izgalmas fogalom jutott eszembe, ez pedig az SA (Software Assurance, frissítési garancia). A Microsoft már nagyon régóta nem árul csak úgy, magában frissítési (upgrade) licenceket. Ehelyett frissítési garanciát lehet vásárolni. A frissítési garancia – ahogy a nevében is benne van – garantálja, hogy az garanciával lefedett licenceknél használható az éppen legfrissebb verzió. Sőt, egy idő után már csak SA-t kell fizetni a teljes licenc helyett. Ha egy SA megszűnik, akkor a licenc “befagy” a SA megszűntekor elérhető legfrissebb verzióval. Miért fontos ez? Gyakran előfordul, hogy megvásárolunk egy terméket és jár hozzá SA (OEM esetén is vásárolható ilyen, de tipikusan el szokták ezt hagyni.). Ha van SA-nk, előfordulhat, hogy egyik példányunk még a korábbi operációs rendszer telepítése, míg a másik példány már új verzió. Ennek semmi akadálya nincs, még akkor sem, ha az aktiválásnak vannak (vagy pontosabban: lehetnek) technikai akadályai. Egy fontos dátumot kell itt megjegyezni. A Microsoft a Windows Server 2003 R2 2005. december 6-án jelent meg. Ezzel párhuzamosan változott a licencelés és jelent meg a virtuális példányok futtatásának joga. Windows Server 2003 Enterprise Edition birtoklása esetén akkor jogosult a felhasználó legfeljebb négy virtuális példány futtatására, ha:

  • A Windows Server Enterprise Editon beszerzése 2005. dec. 6. után történt, vagy
  • A Windows Server Enterprise Edition beszerzése ugyan 2005. december 6. előtt történt, de 2005. december 6-án még érvényes Software Assurance élt az adott licencre.

Innen folytatjuk.

3 Responses to Windows szerverek licencelése virtuális környezetben – 1

  1. András says:

    ha már kiálltam a visszajelzés fontossága mellett, nem hagyom szó nélkül ezt a részt:OEM: "mivel ilyenkor a “vas” szállítója vállal magára mindenféle támogatási feladatot."Mennyiségi: " Ekkor egy teljes értékű és a Microsoft által támogatott szoftver licencet vásárolunk, ezért ez valamivel drágább is"A gyakorlat az, hogy az OEM-et értékesítő viszonteladó, abból hangyafingnyi árrésből, amit realizál az OEM-en esze ágában sincs támogatást is adni mellé. A legtöbben képtelenek is lennének rá. Csak OEM értékesítésből képtelenség még az alkalmazottakat is oktatni. (Távolra vezetne, de meggyőződésem, hogy a 2/3 -át ki kéne zárni a viszonteladóknak a jogból, hogy MS-t adjanak el. Csak azokat szabadna megtartani, akik értenek is hozzá. Mindenki jobban járna.)Szerencsére az Ügyfelek nem is várják el a támogatást. Egy kezemen meg tudnám számolni, hogy 12 év alatt hány olyan esettel találkoztam, amikor erre a szabályra hivatkozva vártak a cégtől valamit, ahol dolgoztam. Talán egyszer.Tehát nem a Microsoft-os támogatás hiánya miatt választják az Ügyfelek az OEM-et. Persze, ha Microsoft azt állítja, hogy ezért olcsóbb az OEM, hááát. Azt mond amit akar.A vérlázítóbb azonban a másod rész. És nem csak az Ügyfelek vérét és agyvizét forralja az Openhez "nyújtott" "termék támogatása" az MS-nek, hanem azokét a szerencsétlen viszonteladőkét is, akik céltáblájává válnak a haragnak. Ugyanis, én is évekig azt állítottam az Ügyfeleknek, hogy a mennyiségi licenchez jár terméktámogatás. Aztán amikor valami bajuk volt, konkrétan termék bug, nem tudták átverekedni magukat az MS bürokrácián. Az első válasz, amit kapott legutóbb egy Ügyfelem, hangsúlyozom: az openben vásárolt Office hibajelenségére, hogy kérjen segítséget a viszonteladójától!!!Erre én is felhívtam őket, amire elmondták, hogy az SA nélküli vásárlásokra nincs telefonos terméktámogatás, csak webes. Az Ügyfelemet viszont nem mertem elirányítani az adott weboldalra, mert ott az utóbbi 3 évben csak kérdések hangoztak el, válasz egy sem.Ez nem termék támogatás.Mondanom sem kell, hogy a "panaszomra" Tőletek, az MS magyarországi munkatársaitól csak a szokásos válaszokat kaptam. Ami röviden: én vagyok a hülye.Elismerem, néha tudatlan vagyok, de ha valamit megmagyaráznak nekem, viszonylag hamar megértem.Ezért kérlek, ne vedd ezt támadásnak! Ha gondolod, magyarázd el, hogy vehet igénybe az Ügyfél igazi MS terméktámogatást. De azokkal a tanácsokkal már tele a padlás, hogy adjak el a szoftverek mellé SA-t meg szolgáltatást is. Hisz akkor az kéne legyen az MS kommunikációja, hogy a mennyiségi licenceket a viszonteladók támogatják fizetős szolgáltatás keretében… (Megjegyzem, az SA mellé adott támogatás is nudli.)Szóval a fenti két megállapításoddal nem hogy nem értek egyet, de ingerültséget vált ki bennem és sok Ügyfélben is, mert a valóságban ez nem így működik. A valóságban az MS-nek nincs apparátusa valódi terméktámogatást adni. Az igazi magyarázat a két konstrukció közti árkülönbségre, szerintem sokkal helytállóbb: a hozzárendelt felhasználási jogok spektruma! A mennyiségi licenc nyelvi, platformok közötti átjárhatósága, a hozzárendelés megváltoztathatósága, az image készítési lehetőség, az egyszerűbb telepítő kulcs kezelés, az egyszerűbb szoftver nyilvántartás lehetősége.köszi

  2. András says:

    Köszönöm!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: