Rövid levél a 10 éves Windows XP-től

Kedves Felhasználóm!

Köszönöm, hogy gondoltál rám a 10. születésnapomon. A Windows-ok a leghosszabb életű szoftverek, de még így is 12-szer gyorsabban öregednek mint az emberek. Így aztán emberi léptékkel 120 éves vagyok*, ami igazán matuzsálemi kor. Bár próbáltam lépést tartani a korral – három ráncfelvarró műtéten is átestem – egy idő óta már nem hozom a régi formám. Születésemkor bátran indultam a legszebb és legkényelmesebb felhasználói felület címért,  de ma már elhalványult a csillogásom az Aero mellett,  és nem versenyezhetek olyan trükkök, mint ablak-eltüntetés, a egér-rázás, és az egymás mellé rendezés. Irigykedem az utódaimra tálcára tűzés és főleg a Windows könyvtárak miatt.

Bárcsak nekem is olyan egyszerű lenne a hálózatok kezelése, vagy az otthoni gépek közötti állománymegosztás, mint az utódaimnak. Erőlködöm, hogy hasonlót nyújtsak, mint az integrált keresés,  a könnyű eszközhasználat, vagy a Media Center, de nem érhetem utol az utánam következő generációkat. Nem tudom DLNA-val átjátszani a nyaraláskor felvett kedvenc videóidat az új és korszerű tévédre, és a média táradat is az otthonodba zárom, nem úgy mint az unokám.

Ha egy vállalatnál üzemeltetsz engem, nem dicsekedhetem a merevlemezem mindenre kiterjedő védelmével. És bevallom, értetlenkedni szoktam, amikor kívülről kell a vállalati hálózatra csatlakoznom. Bezzeg a kis unokám!

Az Internet legújabb és legbiztonságosabb szörfmesterét már nem fogadhatom, és fájdalom, a legújabb Windows Live Essentials sem indul rajtam. Valamikor a leg notebook-barátabb operációs rendszer voltam, de ma már rám vernek néhány kört az utódaim. Fázós vagyok, processzorral (és árammal) fűtöm magam. Ha pedig elalszom, nem ébredek fel olyan könnyen.

Köszönöm, hogy ha az elején nem is annyira, de később mégis igen megkedveltél. Ha kérhetek születésnapi ajándékot, akkor azt kérem, hogy telepítsd a büszke és erős az unokámat. Küldj engem végleg nyugdíjba (te sem szívesen dogoznál már 120 éves korodban). De tudod mit? Ha nagyon akarod, akkor megőrizhetsz engem, és ha nagyon kellek, néha még bedolgozhatok a nyugdíj mellett.

És persze bármikor elindíthatsz, ha a kétezres évek informatikájáról nosztalgiázol.

Üdvözlettel:

A Windows XP Kacsintó arc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

———————

* Rendes körülmények között 5 évesen (60 évesen) nyugdíjaztak volna, de én három ráncfelvarrás után a gyártóm kérésére nem 5, hanem 8,5, vagyis 102 emberi évet töltöttem el aktív munkával. 13 (156 emberi) éves koromig jár még nekem a nyugellátás.

8 Responses to Rövid levél a 10 éves Windows XP-től

  1. De még sokáig fogunk emlegetni, én pláne, ha a dual xp és w7 gépemről el akarom távolítani az öreget. A technológiája világos, csak vhogy nem akarom mentésből visszatölteni a w7-et.🙂

  2. lepenyet says:

    Tudjuk, hogy a nagycsaládoknál, ha nagyszülők, szülők és gyerekek egy fedél alatt élnek, mindig vannak súrlódások is😉

  3. Vanek says:

    Az a baj, hogy egy születésnapra egy ilyen “válts oprendszert most” akciót kellett írni. Ha az unoka tényleg olyan jó lenne, akkor már rég nyugdíjazták volna a nagy öreget; de mivel bizonyos körökben nincs alternatívája, így még pár évig biztosan meghatározó lesz. Az meg pláne nem alternatíva, hogy az unokát használjuk, amikor mindjárt jön a dédunoka is. Vagy az a vásárlónak jó, hogy most kifizet sok pénzt az unokáért, majd 1-2 éven belül meg már a dédunokát kell megvenni, mert azt ‘nyomják’? Mert szerintem ez csak a ‘család marketinesének’ (jelen esetben a Microsoftnak) jó, de másnak nem…

  4. A helyzet az, h a MS is sztem így gondolkodik, hiszen elkészült a régebbi vasakon is futni tudó ThinPC (mondjuk w7, vagy több képességgel), ami azonban csak a Volume Licence-szel rendelkezők tudnak majd megvenni. Nekem módom volt kipróbálni, valami ilyen lesz az út, de az áttérés technikai módját még nem látom.

  5. lepenyet says:

    @Vanek:Ne legyenek kétségeid: technológiai értelemben a Windows 7 több kört ver az XP-re minden vonatkozásban. A migrációhoz azonban ez nem elég, mert nem egy operációs rendszert, hanem egy “ökoszisztémát” kell leváltani. Csak egy példát mondok: apósoméknak volt egy Xp-s gépe, én vettem nekik egy újat, Windows 7-tel. Elmondom mi kellett a migrációhoz:

    1. Jaaa, egy új egér, mert a régi PS2-es volt.
    2. Ahh. Új billentyűzet is, mert a régi PS2-es volt.
    3. Grrr. Egy USB-Serial port átalakító, mert a régi gépen volt soros port, az újon meg már nincs.
    4. Azt a …X’#&+!%/ :Egy új webkamera, mert a réginek nem volt már Win7-es drivere.
    5. Hogy az a …#&@ˇ^˘%/='”+>&@{}[đ A régi gépen a tápba még be lehetett dugni a monitort, most viszont már nem. Emiatt egy új elosztót is kellett az asztal alá tenni, mert egy “újabb” fogyasztó jelent meg.
    5. Az adatok átmásolása
    6. A soros portot használó alkalmazás telepítőjének újbóli megszerzése (már nem volt meg)
    7. A soros portot használó alkalmazás telepítése (elsőre működött)
    8. Kezdjük el használni a gépet
    9. Ez nem igaz: a fényképek bemásolására kell egy USB port, de az meg már elfogyott. Egy USB elosztó + egy USB hosszabbító, mert már nincs elöl USB hely.
    10. A felhasználói megszokások kezelése (néhány hét)

    Ahogy József Attila írja: Akár egy halom hasított fa / hever egymáson a világ / szorítja, nyomja, összefogja / egyik dolog a másikát / s így mindenik determinált.

    És gondolom látod, hogy ennek semmi köze a Windows 7-hez. Mégis, inkább húzza-halogatja az ember ezeket a feladatokat.

  6. Akar mint az emberi elet,az evolucio reszesei vagyunk mi emberek s a korulvevo kornyezetunk, folyton valtozunk,s mindig egy ” uj ” veszi at a helyunket,de mindig emlekezni fognak rank .Tracker

  7. thinkedem says:

    Öööö… én pont azt vettem észre, hogy az egyre újabb windowsokon egyre bonyolultabb és körülményesebb a file megosztás. De biztos csak én vagyok béna és maradi. Windowsos saját keresőt soha nem használtam (és nem is fogok), az aero parasztvakítás (nem értem, minek neki akkora hardware, gyönyörű példákat lehet látni hasonló effektek megvalósítására olyan hardware konfigurációkon, amin az XP épp csak elindul). Nem tudom, mi lehet az egérrázás, de ha csak kicsit is olyan, mint amire gondolok, akkor az első dolgom lenne kikapcsolni. Ha az egymás mellé rendezés az az, hogy ha az ablak szélére húzom, akkor bizonyos méretekre teszi, nos, akkor többet anyáztam miatta, mint az általános védelmi hibáért.
    DLNA megosztás… nem tudom, a TV-men van dsub bemenet, rákötöttem a gépet, és látok mindent rendesen. A könnyű eszközhasználat az ugye nem az, amikor átdugom az egeret a szomszédos USB-portba, és ettől újratelepíti hozzá a drivert? (Majd ha visszadugom az előzőbe, akkor 50%, hogy ismét telepíti magát…)
    Az IE-t nevezni a legújabb és legbiztonságosabb böngészőnek, na, az már viccnek is rossz. A Windows Live Essentials ne kerülöjn a gépem közelébe, mert használhatatlan és kényelmetlen.
    Használtam win7-et, mert muszáj volt. Pont elég volt arra, hogy ne akarjam önként telepíteni saját gépre soha.

    • lepenyet says:

      Ez a “levél” végső soron arról szól, hogy a Windows XP életciklusa végén jár. Amikor az XP-t tervezték és piacra dobták, még más technológiai körülmények, más felhasználói technikai tudás és más munkastílus volt szokásban. Ma az emberek többsége digitális értelemben képzettebb és tájékozottabb, a munkájában mobilabb, többet kommunikál és gyakran egyetlen eszközt használ a munkájához és a magánéletéhez. Persze ez nem mindenkire igaz. Van, akinek az elmúlt tíz év maga változatlanság: okostelefonja, notebookja nincs (így nincs gondja az akkumulátor élettartammal sem), közösségi hálózatokhoz sem csatlakozott, négy után feláll az íróasztaltól és másnapig nem is gondol rá, otton pedig nem használ gépet semmire. A munkahelyi gépe is idősebb már, mint az elsős gyereke, és ez még így lesz vagy 10 évig. És persze a két felsorolt példa között ezer meg ezer változat van. Viszont az igaz: minél inkább illik valakire az első leírás, annál több értéket találhat a Windows XP utódaiban. S minél kevésbé változott az digitális élete, annál idegenebbül hangzanak a felsorolt képességek.

Leave a Reply

